"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Adun Slim sembah derhaka?

Anak Sengat
Kemelut perlantikan JK Masjid di Perak khususnya di Batang Padang sepatutnya berakhir dengan arahan kebawah duli Tuanku Raja Nazrin Shah yang juga YDP Agama dan Adat Istiadat Melayu Perak. Baginda dilapor mengarahkan agar senarai nama asal yang telah diluluskan baginda diterima pakai.

Kemelut tersebut bermula apabila ADUN Slim, Datuk Khusairi Abd Talib campurtangan dalam pengurusan pentadbiran agama dengan meminta agar senarai itu disusun semula.

Umno yang dilihat terdesak untuk menguasai masjid terpaksa akur dengan kehendak kariah malantik jawatankuasa masjid yang bersesuaian dan berkelayakan setelah campurtangan Tuanku Nazrin.

Usaha Umno menggunakan kuasa politik melalui kuasa politik untuk menyusun semula senarai yang telah diperkenankan baginda ternyata gagal.

Tindakan Datuk Khusairi dilihat ramai sebagai cuba campurtangan kuasa agama yang terletak di bawah kuasa istana.

Harus diingat... penjajah sendiri tidak berani mengubah keputusan yang telah dibuat oleh pihak istana berkaitan masalah agama dan adat melayu.

Alangkah malangnya bagi Umno yang selama ini mencanangkan kedaulatan raja dengan memasang stiker " DAULAT TUANKU" di kereta masing masing bertindak membelakangkan keputusan yang telah ditandatangani Tuanku. Apa pula komen pemimpin Umno Perak yang kononnya mendakwa menjunjung institusi agama?

Bagi Umno, institusi istana bukan untuk dihormati, Ia hanya untuk dipergunakan bagi kepentingan politik mereka. Rakyat masih ingat bagaimana Umno bertindak menghina raja raja melayu sehingga dilondeh institusi yang begitu dihormati oleh orang Melayu.

Hanya Kelantan yang diperintah oleh PAS ketika itu tidak berkonfrantasi dengan istana. TGNA yang menjadi Menteri Besar Kelantan amat menghormati institusi agama kerana ia adalah adab dan akhlak yang diajar oleh agama.

Rakyat menanti tindakan YB Datuk Khusyairi yang mewakili Umno memberi reaksi berkaitan titah baginda. Sewajarnya beliau memohon maaf kepada baginda kerana tindakan membantah keputusan yang telah direstui oleh baginda adalah satu penderhakaan.

Walaupun beralasan kononnya senarai nama itu dipinda , tetapi tindakan membelakangkan keputusan yang telah direstui oleh baginda adalah satu penderhakaan.

Kita nantikan samada Datuk Khusyairi akan memohon kemaafan atau memilih derhaka kepada Baginda .... Satu lagi usaha Umno menyingkirkan Pengarah JAIP gagal... beerti Umno terpaksa mencipta isu baru bagi menguasai institusi agama di Perak.... usaha terdesak orang yang sedang nazak...

Tiada ulasan: