"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kerajaan lulus kenaikan tarif elektrik


PUTRAJAYA: Seperti dijangka, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan anggota kabinetnya hari ini meluluskan kenaikan tarif elektrik yang butirannya akan diumum Isnin ini.
Keputusan itu dibuat oleh Najib ketika mempengerusikan mesyuarat Majlis Ekonomi (NEC) di sini, lapor Malaysiakini.
Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui dijadualkan mengadakan sidang media pada pukul 4 petang Isnin bagi membuat pengumuman rasmi tersebut.
Sejak beberapa minggu lalu, kabinet berulang-kali mengingatkan rakyat supaya bersedia menghadapi kenaikan tarif elektrik.
Ia sebagai usaha langkah kerajaan menarik subsidi kepada rakyat, dalam keadaan Syarikat Pengeluar Tenaga Bebas (IPP) menerima RM19 bilion hingga RM22 bilion subsidi setiap tahun.
Pakatan Rakyat sebelum ini menyelar kenaikan tarif itu, yang hanya menguntungkan kroni IPP, sebaliknya membebankan rakyat dengan segala macam kenaikan kos dan harga barangan lain.
Sepanjang 18 bulan lalu, kerajaan telah meningkatkan harga gula lebih 58 peratus dan membenarkan harga petrol RON97 mencatatkan paras tertingginya pada RM2.90 seliter.

Tiada ulasan: