"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Adegan Filem Kongsi Yang Menghina Islam

 papabran
Dewasa ini, banyak filem-filem telah di hasilkan di tanah air kita yang agama rasminya Islam. Namun, amat sedih  apabila Islam dijadikan bahan jenaka untuk melakukan filem mereka yang tidak perihatin terhadap Islam dan mereka yang memusuhi Islam. Selepas iklan raya TV3 tahun lepas yang mendapat bantahan besar-besaran daripada rakyat, pihak per fileman masih tidak putus asa untuk menghina Islam dalam pelbagai cara.

Bertambah sedih lagi apabila pihak FINAS sendiri tidak rasa apa-apa apabila adegan yang seperti menghina islam di bawah ini disiarkan. Mereka tidak menegur atau menapis adegan tersebut seperti merestui pula proses penghinaan Islam ini diteruskan. Begitu juga pelakon-pelakon yang seperti melayu Islam di dalam filem ini yang sanggup berlakon filem arahan David Teoh ini.
Bagi saya, jika filem melawak jenakakan bangsa Melayu pun kita tidak boleh terima,apatah lagi jika ia melawak jenakakan Islam agama yang kita cintai.
Adegan Pertama:
Sekumpulan gangster menaiki sebuah kereta. Tiba-tiba ada Roadblock dihadapan. Mereka kalut mengenakan tali pinggang keledar.
 
Tiba-tiba mereka berpakaian seperti ulama (pewaris nabi). Mengapa mereta tidak berpakaian seperti paderi kristian atau sami Buddha atau Hindu.
Yang menyedihkan lagi, apabila ditahan dan diperiksa bonet kereta. Terdapat senjata, seolah-olah Islam ini pengganas.
Adegan Kedua:
Adegaan dimana beberapa orang seperti Melayu Islam (maaf saya tidak kenal pelakon tersebut, sbb saya bukan peminat hiburan) yang berlutut di hadapan patung Buddha. Kalau benar mereka beragama Buddha saya tidak kisah. Kalau Islam, harap pihak mufti dapat berikan fatwa bekaitan ini.
 
Adegan ketiga:
Ketua gangster bagi bangsa melayu adalah orang yang berketayap. Selalunya orang berketayap adalah orang yang alim, yang selalu maraikan rumah-rumah Allah. Mengapa mereka diperwatakkan sebagai ketua gangster?.
Marilah sama-sama kita merenung semula bagaimana musuh-musuh Islam menyusun strategi untuk menjatuhkan Islam. Sedangkan kita lena dan masih menyokong industri hiburan tanah air yang jijik ini.

Yang telah merosakkan akhlak Melayu.

1 ulasan:

Ainismaira berkata...

sgt setuju dengan entry ni..