"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mat Sabu Timbalan: Jika tiba-tiba TG Hj Hadi Tiada?

Munir
Hebat sungguh Muktamar PAS baru-baru ni.

Minggu ni minggu cuti sekolah, kenuri merata; mana-mana pi orang bersembang pasal kemenangan Mat Sabu sebagai Timbalan Presiden PAS ini. 

Kalau bersembang dgn penyokong Mat Sabu, mestilah depa akan puji dia melangit, kalau sembang dengan bukan penyokong Mat Sabu, macam-macamlah cerita sebaliknya nanti keluar.

Saya tak mau tulis apa penyokong atau pun bukan penyokong Mat Sabu kata, saya cuma nak tulis pandangan kawan-kawan, penyokong PAS peringkat bawah ini yang saya tengok kebanyakannya tak kisah sangat Mat Sabu kan, Nasa ka Tuan Ibrahim ka sapa yang menang; bagi kumpulan ini sapa-sapa menang pun tak apa, asalkan depa mampu merealisasikan perjuangan rakyat marhain tertindas peringkat bawah ini untuk menumbangkan kerajaan UMNO dan Barisan Nasional.

Kebetulan malam tadi kat rumah saya ada kenduri kesyukuran sikit, tak dak kena mengena dengan politik; kambing 3 ekoq masak kurma, ramai la kawan-kawan yang mai. Celah-celah tu ada sahabat dok buat lawak tanya:

"Munir, hang buat kenduri ini sebab Mat Sabu menang ka?"

Ha, ha, ha...

Tak kisahlah kalau tumpang kenduri sebab Mat Sabu menang pun tak apa, sebab jauh di sudut hati, saya rasa sedikit puas hati dengan kemenangan Mat Sabu ini, sebab walau pun saya bukan AJK Cawangan, mahu pun Kawasan, dan jauh sekali sebagai Perwakilan, namun kemenangan Mat Sabu ini saya rasa seolah-olah dah over-due dah; PAS sebelum ini saya nampak mcm kereta rosak yang cuma boleh main gear 1 dan gear 2 saja; merangkak-rangkak kat hi-way, tekan minyak sampai rapat lantai tara mana pun tak boleh sampai ke mana nya.

Kemenangan Mat Sabu ini macam over-haul balik sistem gear itu, insyaalah lepas ni kalau kena gaya boleh masuk Litar F-1 kat Sepang....kalau tak sampai Putrajaya pun, dah dekat-dekat dah nak sampai sana dah!

Oleh kerana saya ni mcm gak majoriti penyokong-penyokong PAS peringkat bawah, cuma dok buat kerja mudah-mudah saja kat bawah ni mcm pelekat poster dan penaik bendera masa P/Raya, pi tolong peramai majlis ceramah, tak pun pi tolong perabih makanan bila ada kenuri kat markas dsgnya, maka org-org mcm kami ni tak berapa nak kenai sangat org atas-atas; jadi nak komen pasal Nasa dan Tuan Ibrahim pun tak kena sangat.

Kalau Mat Sabu memang ok kot, sebab dia nie suka berkawan dengan orang-orang bawah. Maka jadinya, penyokong-penyokong PAS peringkat bawah nie amat mudah meng-associate-kan diri mereka dengan Mat Sabu.

Saya sendiri misalnya, the close encounter atau pun paling hampir saya pernah jumpa manusia bersama Mat Sabu ini adalah suatu ketika waktu saya ikut memba-memba pi turun berdemo di KLCC, demo Amerika serang Iraq kalau tak silap.

Masa itu kami nak berarak dari KLCC ke kedutaan Amerika, tapi kena halang dengan FRU, kena semboq asap merata. Dalam kekalutan itu, saya dengan dua org kawan patah balik ke KLCC lalu depan Hotel Mandarin apa ka nama kalau tak silap; waktu itu hujan renyai2. Masa kami pass thru depan lobi hotel tu, baru perasan Abang Mat Sabu dengan sorang kawan dia ada sekali, depa pun lalu route itu jugak. Waktu itu kalau tak silap demo itu dah nak sampai ke penghujung dah, kami on the way nak balik ke tempat mula berkumpul tadi, jadi semua terpisah kpd kumpulan sub-group kecik-kecik lima enam orang. saya dan kawan-kawan saya itu ter-join group kecik yang ada Mat Sabu dalam itu.

Tiba-tiba, tak semena-mena, Boss Besaq Security hotel itu rasanya, dia keluar dari lobby itu dan dengan kasaqnya mai jerkah kami tak bagi kami lalu/berdemo area situ. 

Tiba-tiba mai mana entah, kami tiga org geng2 UTARA ni, tengah basah kuyup tengah panas mendidih, tiba-tiba kena jerkah itu, terus secara spontan tanpa skrip kami pakat maki hamun balik kat dia:

" BARUA, ANAK HARAM, MANGKUK HAYUN, PELIAQ GHAPLAH JINGGA.."

Dan segala maki hamun dalam bahasa Utara bersemboq pi kat mamat tu; terus mamat itu lari masuk dalam. Ada ka patut pi jerkah Abang Mad, kalau jerkah kami tak apa lah!

Saya ingat lagi Abang Mad yang ada sekali dengan kami itu, dia tak kata apa cuma dok gelak sakan dengan mulut kerenyihnya. Itulah pengalaman yang hampir close yg saya ada dengan Abang Mad, dan benda-benda mcm ni akan jadi kenangan sampai bila-bila yang menggambarkan betapa sampai ke bawahnya Abang Mad pernah turun sampai sanggup basah kuyup dan kena maki hamun sekali dengan kami-kami rakyat marhain kat bawah ini. Inilah dia manusia yang bernama Mat Sabu.

Dah terlajak menulis pasal Mat Sabu ini, saya teringat antara ceramah beliau di zaman saya mula-mula berjinak dengan PAS dulu, di sekitar pertengahan tahun 1990an. Lupa dah kat mana, tapi antara kandungan ceramah Mat Sabu yang memikat hati saya ialah bab pada yang memperkatakan tentang masalah bangsa Melayu peringkat bawah yang selalu org pandang sebelah mata. Waktu itu Mat Sabu dok cerita pasal dilema Melayu Pulau Pinang. Dia cerita:

"Hangpa tau dak, dulu-dulu masa zaman Boria hebat dulu, ada sorang tekong Boria ni( lupa dah nama apa, katakan nama dia MAN), dia dengan team dia selalu main Boria ni. Antara lagu yg depa bawak, bunyinya lebih kurang:

KAMI BORIA PULAU PINANG, MENYOKONG PEMBANGUNAN...(Ewah!!!)

Tiba-tiba, BANGUNAN mai sungguh, terus MAN lari, nu pindah pi dok di Kedah di Ulu Mahang sana nu. Bila orang tanya dia, awat hang pindah sampai Ulu Mahang sana nu Man? Man jawab, nak buat macam mana, BANGUNAN mai, aku lari la.

Awat hang lari?

Ya la, BANGUNAN KONDOMINIUM itu harga dia RM300 ribu, nak ambik duit mana nak beli KONDOMINIUM, kalau nak beli KONDOM boleh la!!

Kah kah kah, orang pakat ketawa pecah perut bila Mat Sabu dok ulang cerita bab Man Boria Pulau Pinang ini. Macam itu lah Mat Sabu, dia menyampaikan mesej nya melalui lawak jenaka dalam ceramahnya; dan benda-benda ini sebenarnya yang mendekatkan Mat Sabu dengan penyokong-penyokong PAS peringkat bawah dan juga org-org mcm saya yang waktu itu masih duduk atas pagar, tapi kini tidak lagi, antara penyebabnya ialah kerana siri-siri ceramah lawak keras perut Mat Sabu mcm tadi.

Kot mana pun, kita berharap, sekarang ini bila Abang Mad dah jadi Timbalan Presiden, dan hubungan dia dengan Guan Eng pun agak ok, maka diharapkan Abang Mad dapat berbuat sesuatu untuk menghalang org2 macam Man Boria Penang ini daripada dihimpit arus PEMBANGUNAN di Pulau Pinang yang menyebabkan mereka terpaksa berpindah ke seberang jambatan ke hulu-hulu kampung di Kedah sana nu. Mungkin PAS Pulau Pinang boleh mula buat bancian berapa ramai dah Melayu Pulau Pinang yang sudah berhijrah keluar dek tekanan arus pembangunan ini.

Okeylah, panjang cerita kalau nak sembang pasal Mat Sabu ini, cuma nak habagnya, di rumah kenduri malam tadi dan juga siang tadi bila saya balik ke kampung di Baling sana nu, rata-rata org PAS yg saya temui, bila ditanya pasal kemenangan Mat Sabu ini, depa tak kisah sangat sapa yang menang, yang penting kata depa "Asalkan yang menang itu ialah orang yang buat kerja untuk Parti". So, kpd yang kalah jgn gusar, suara org bawah tidak melambangkan perpecahan mcm yg digambarkan oleh Media-Media UMNO, yang penting teruskan buat kerja mcm biasa.

Kalau ada yang menarik pun yang kami dok sembang malam tadi, memba-memba nampak macam terpinga-pinga bila saya tanya:

"Apa jadi kalau tiba-tiba TG Haji Hadi mati?"

Depa kata:

"Otomatiklah Mat Sabu jadi Presiden PAS, macam TG Haji Hadi ganti Allahyarham Ustaz Fadzil hari itu"

Hah, Mat Sabu jadi Presiden PAS -satu persepsi baru politik Malaysia yang amat menarik untuk direnungkan.

moniermatdin@yahoo.com
7.6.11 

Tiada ulasan: