"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Umno Hanya Tinggal Satu Senjata - Mat Sabu


SHAH ALAM, 10 JUN: Setelah pelbagai usaha dilakukan untuk 'menghapuskan' seteru politik mereka, Umno-Barisan Nasional kini hanya memiliki satu sahaja lagi senjata iaitu isu perkauman.
 
Menurut Timbalan Presiden PAS yang baru, Mohamad Sabu, sejak sebelum mahupun selepas merdeka, Umno menggunakan pelbagai cara untuk menentang lawan mereka termasuk Burhanuddin Hilmi, Haji Abbas, Ahmad Bustamam dan ramai lagi dengan mengaitkan mereka dengan komunis.

Malah peristiwa bagaimana seorang ulama ditumbangkan oleh regim Umno dalam tragedi Kampung Memali tentunya masih berbekas di hati rakyat.

Walau bagaimanapun, meski sudah ramai musuh yang ditewaskan, termasuk yang ditahan di bawah akta zalim, Umno kian buntu mencari jalan untuk menghalang kebangkitan rakyat apatah lagi dengan bersatunya Parti Islam Se-Malaysia (PAS), DAP dan KEADILAN di bawah Pakatan Rakyat.

"Sekarang ini yang tinggal kepada mereka hanyalah perkauman sebab isu pembangunan tidak dapat lagi digunakan oleh Umno-Barisan Nasional. Isu ini mungkin masih lagi laku hanya di kawasan pedalaman seperti di pedalaman Sarawak, Sabah dan pedalaman di Semenanjung,"katanya.  

Mohamad atau lebih dikenali dengan panggilan Mat Sabu dalam satu temu bual eksklusif bersama Tv Selangor berkata, hari demi hari, kisah-kisah pembangunan yang dibawakan oleh Umno untuk terus mengikat sokongan pengundi, tidak lagi bernilai di mata rakyat.

Dengan kos sara hidup yang makin melambung, tangga gaji masih di takuk sama, Umno bertambah bingung apabila tentangan rakyat datang dari pelbagai sudut.

"Umno sebenarnya lebih gelabah terhadap sokongan bukan Melayu. Umno sebenarnya tidak kuat. Mereka menjadi kuat kerana orang Melayu menyokong mereka (sebahagiannya) dan disokong juga oleh orang bukan Melayu khasnya Cina dan India. Dominasi itu mula pecah secara jelas dalam pilihan raya umum 2008 dan melihat kepada keputusan-keputusan pilihan raya sebelum itu.       

"Bila orang bukan Melayu dan bukan Islam beralih kasih, ertinya Umno akan jatuh. Sebab inilah yang mereka anggap mereka parti yang kuat, sebenarnya tidak, pergantungan mereka tetap kepada kaum Cina dan India,"tegas beliau.     

Justeru itu ujar Mat Sabu, yang tinggal buat Umno hanyalah isu perkauman untuk menakut-nakutkan masyarakat terutamanya yang tinggal di kawasan pedalaman.

Sasarannya adalah negeri-negeri di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat.

"Misalnya bila Pakatan Rakyat mengambil alih Pulau Pinang, Selangor. Isu awal yang timbul ialah tentang perarakan Maulud Nabi, kononnya kerajaan Pulau Pinang membatalkan perarakan Maulud Nabi.Khutbah,Lim Guan Eng ganti Yang di-Pertuan Agong, kemudian datang pula isu terbaru, beberapa orang paderi kononnya berbincang di Pulau Pinang untuk berbincang menjadikan Malaysia negara Kristian, tukar Perlembagaan,"ujar Mat Sabu.      

"Bagi Umno dan akhbar-akhbar mereka,mereka tahu apa yang mereka siarkan itu betul atau tidak. Bagi mereka itu tidak penting. Yang penting bagi mereka ialah orang kampung di pedalaman, mereka bukan tahu hendak tukar Perlembagaan bagaimana, perlukan berapa kerusi. Tetapi inilah keagamaan dan perkauman yang ditimbulkan oleh Umno dan Barisan Nasional untuk kelangsungan hidup mereka yang terkahir,"tambahnya lagi. 
-tvsnews-

Tiada ulasan: