"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

NFC: Mengapa orang kaya dilindungi dan rakyat Malaysia biasa dipenjarakan?

Maria Begum

Setelah kontroversi dan spekulasi ditimbulkan ke atas kejatuhan politik RM250juta NFC, pihak berkuasa Malaysia telah dituduh menutup mata dan telinga dalam usaha untuk mencuba dan 'memujuk' seorang saksi utama untuk menukar keterangannya, sambil memberi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan parti Umnonya masa untuk membetulkan 'cerita' mereka.


"Tiada sebarang maklum balas daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia atau polis. Adalah jelas mereka cuba menutup walaupun terdapat SMS yang mencukupi dan jelas sebagai bukti untuk membuat tangkapan," N Surendran, peguam untuk Shahzubahrin Ismail, orang tengah yang didakwa menipu Salleh Ismail, ketua NFC dan suami menteri Umno Shahrizat Jalil.

Dalam satu kenyataannya kepada pihak polis, Shamsubahrin bukan sahaja menafikan tuntutan Salleh tetapi memberikan bukti di kaunter dalam bentuk SMS bahawa ia adalah Salleh yang bertanya kepadanya untuk bantuan dalam mempengaruhi siasatan polis.

Melindungi orang yang kaya dan berkuasa

Menurut Shamsubahrin, Salleh terdesak untuk menutup kes itu, menawarkan beliau RM1.76juta untuk merasuah polis. Shamsubahrin telah menyatakan tuduhan ini dalam laporan polis dimana Surendran telah menunjukkan salinannya kepada pihak media.

Bagaimanapun, polis memilih untuk mendakwa dan menyimpan dalam reman "Datuk Fix-It" yang berusia 45 tahun, itu merupakan gelaran lain Shamsubahrin. Beliau telah dibawa ke mahkamah dan didakwa dengan menipu Salleh dengan yuran perundingan yang keterlaluan. Mahkamah telah menetapkan 4 April hingga 6, 14 Mei hingga 18, dan 21 Mei hingga 25 sebagai tarikh perbicaraan di mahkamah.

Adalah ketara bahawa tiada tindakan telah diambil untuk menangkap Salleh setakat ini walaupun kenyataan dan banyak bukti Shamsubahrin yang dibekalkan oleh pemberi maklumat lain seperti Rafizi Ramli dan Zuraida Kamaruddin dari PKR. Dalam Umno pun, terdapat panggilan supaya dia ditangkap dan supaya isterinya untuk menarik diri dari kedua-dua kedudukannya dalam jawatan Kabinet dan sebagai ketua Wanita Umno.

"Mereka yang kaya dan berkuasa di FC dilindungi tetapi rakyat Malaysia biasa seperti Shamsubahrin yang dipenjarakan. Ia memeranjatkan kerana mereka tidak akan bertindak walaupun ada bukti SMS. Pihak berkuasa bukan sahaja perlu mengambil tindakan segera ke atas skandal rasuah SMS ini tetapi mereka mesti juga menjelaskan kegagalan mereka untuk mengambil tindakan sehingga kini," kata Surendran.

Putaran tipu muslihat dan rasuah


Malah, terdapat lebih daripada apa yang boleh dilihat dalam keseluruhan skandal NFC ini. Selain dari rasuah terang-terangan, ia adalah paya pergaduhan panglima perang UMNO semua berangan untuk membasuh tangan mereka dari skandal ini dan pada masa yang sama menuding jari di antara satu sama lain dalam usaha untuk lari daripada tanggungjawab ini.


Pemain utama dalam kejatuhan NFC bukan sahaja termasuk Shahrizat dan keluarga, tetapi juga Najib sendiri kerana didakwa mengacau isu dalam usaha untuk menggantikan Shahrizat dengan Raja Nong Chik di kerusi Parlimen Lembah Pantai yang sudah lama dipegang oleh Shahrizat.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang meluluskan projek NFC kepada keluarga Shahrizat pada tahun 2006, bekas Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi dan Ketua Pemuda, Khairy Jamaluddin juga terlibat.

Konflik dalaman Umno

NFC adalah satu projek penternakan lembu yang bertujuan untuk membekalkan daging lembu yang murah harganya kepada negara. Pinjaman lembut kerajaan sebanyak RM250mil telah dilanjutkan untuk melancarkan projek, tetapi Salleh dan keluarga menghabiskan sebahagian besar wang pada kondominium mewah di Singapura dan Bangsar, tanah kediaman, percutian luar negara, bil kad kredit yang besar dan sebagainya.

Malah Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nazri Aziz yang dianggap sebagai jurucakap Najib mengakui bahawa terdapat pecah amanah dalam cara pinjaman itu telah digunakan, tetapi sekali lagi tiada tindakan telah diambil.

Ini telah mendorong syak wasangka bahawa Najib sengaja melambatkan tindakan diambil ke atas skandal NFC dan menggunakan kesempatan ini untuk menjatuhkan timbalannya Muhyiddin dan puak Badawi.

UMNO akan menghadapi pilihanraya dalaman lewat tahun ini dan kedudukan Najib sebagai presiden adalah untuk dimenangi. Muhyiddin dijangka untuk mencabar Najib, manakala Badawi sekali lagi mungkin menyokong MB Melaka Ali Rustam.

Bukti pembaziran dan ketidakcekapan

Sementara itu, aduan terbaru ladang satelit yang terbengkalai di Manjung di bawah program Pusat Fidlot Negara telah menekankan pembaziran dan salah urus oleh keluarga Shahrizat.


Timbalan pesuruhjaya PAS Perak Misbahul Munir Masduki memberitahu akhbar bahawa beliau menemui kira-kira 100 ekar tanah ragut telah dibiarkan terbengkalai walaupun kawasan itu telah siap sepenuhnya untuk projek semasa lawatan baru-baru ini. Menurut Misbahul, lembu sepatutnya dibekalkan kepada pelabur di ladang Manjung, yang telah dimulakan empat tahun lalu apabila kawasan itu ditukar menjadi sebuah pusat pengeluaran makanan.


Adalah juga difahamkan bahawa Jabatan Pertanian telah membelanjakan RM6.7 juta untuk membangunkan infrastruktur seperti pembinaan 2 bangsal lembu yang boleh menampung 600 lembu pada satu masa, elektrik dan bekalan air serta pagar.

Walau bagaimanapun, tidak ada satu lembu pun yang disediakan.

"Berjuta-juta ringgit wang rakyat telah dibazirkan dalam projek ini. Kami mahu kerajaan negeri menjelaskannya," kata Misbahul.
-Malaysia Chronicle-

Tiada ulasan: