"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Isu Amanat Hj. Hadi: Tidak Sesatkah Tan Sri Harussani Zakaria, Mufti Perak?

Yangretibase

Saya berasa amat musykil, atas kapasiti siapakah Mufti Perak, TS Harussani Zakaria, dengan sewenang-wenangnya secara bersendirian memutuskan bahawa melalui amanatnya itu, Presiden PAS, TG Haji Abdul Hadi Awang telah mengkafirkan UMNO. Namun, tiada bukti konkrit yang diberikannya.


Nampak jelas, Harussani Zakaria yang sentiasa kekal memusuhi PAS sejak lama dahulu mengambil pendirian bahawa Haji Hadi bersalah itu melalui bisikan syaitan dalam dirinya. Dia sekadar mengikut nafsu ammarahnya sahaja. Ulama jenis apakah dia ini? Seorang ulama Rabbani wajib bersandarkan al-Quran dan al-Sunnah dalam sebarang gerak lakunya.

Kalaulah Harussani Zakaria ini seorang ulama yang mesra al-Quran dan beramal sepenuh-penuhnya dengan al-Quran, sudah tentu dia sependirian dengan TG Haji Nik Aziz bahawa Haji Hadi tidak pernah mengkafirkan sesiapa.

Sungguh malang bagi Harussani Zakaria yang sengaja tidak menerima fakta benar bahawa UMNO itu kafir. Kafirnya UMNO bernaskan al-Quran daripada pengertian Surah al-Maidah: 44 yang bermaksud bahawa barang siapa yang tidak berhukum dengan hukum yang diturunkan oleh Allah, maka mereka itu kafir.

Oleh sebab kerajaan UMNO sememangnya sengaja tidak berhukum dengan hukum yang diturunkan oleh Allah, yakni tidak melaksanakan pemerintahan negara mengikut sistem Islam yang berlandaskan al-Quran dan al-Sunnah, tetapi sebaliknya mengguna pakai perlembagaan sekular yang direka cipta oleh manusia sekular, maka jatuh kafirlah UMNO.

'Kemah keming' terbukti bukan Haji Hadi yang mengkafirkan UMNO, tetapi al-Quranlah yang mengecap dan melabelkan UMNO kafir. Amanat Haji Hadi hanya sekadar penjelasan serta penghuraian akibat, kesan dan implikasi yang terpaksa ditanggung sebagai beban yang berat oleh umat Islam Malaysia yang bernaung di bawah kerajaan UMNO yang kafir itu.

Sekiranya UMNO tidak menjadi kafir sekalipun, bernaskan pengertian Ayat 45, UMNO jatuh zalim; sementara berdasarkan pengertian Ayat 47, UMNO menjadi fasiq. Dengan kata lain, paling minimum pun, UMNO fasiq. (parti UMNO, orang UMNO dan kerajaan UMNO). Dan ingatlah bahawa tempat kembali manusia fasiq ialah neraka.

Saya sangat beraharp semoga mesej tulisan saya ini sampai kepada TS Harussani Zakaria. Saya juga menyeru Tan Sri bertaubat kepada Allah SWT dan meminta maaf kepada Haji Hadi kerana memfitnahinya.

Di samping itu, saya ingin menyedarkan Harussani Zakaria bahawa dia tidak perlu sangatlah bersifat dan bersikap mengada-ada, sedangkan tugas, tanggungjawab dan amanah wajib yang dia diupah menjalankannya tidak tertunaikan. Buktinya jelas: Harussani tidak menyelamatkan Tuanku Sultan Perak daripada berstatus dayus akibat Permaisuri baginda berpakaian tidak menutup aurat.

Nasihat saya, janganlah sekali-kali kita lebih mengutamakan dunia daripada akhirat. Dan janganlah sekali-kali malu kita kepada manusia mengatasi malu kita kepada Allah SWT. Sekiranya kita gagal dalam tugas wajib kita, lebih baik kita letak jawatan sahaja. Tidak lepas jawab di sana nanti.

Akhir kata, saya harap Tan Sri Harussani Zakaria memuhasabah dirinya atas lontaran pendapat saya bahawa dia telah tidak beramal dengan Ayat 92 daripada Surah Ali 'Imran kerana dia berterusan memegang jawatan mufti Perak hingga kini, padahal dia sudah pun bersara wajib hampir 20 tahun yang lalu.

Wassalam. Tolong TS Harussani Zakaria maafi saya.

Tiada ulasan: