"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

1MDB: Siapa yang akan dimangsakan untuk selamatkan Najib?

WAN NORDIN WAN YAACOB
SKANDAL kewangan syarikat pelaburan 1Malaysia Development Berhad 1MDB pada peringkat awal pendedahan nya kurang mendapat perhatian umum.

Isu isu sebegini khasnya membabitkan ekonomi amat sukar difahami masyarakat khasnya kaum Melayu yang lebih berminat dengan isu berteraskan sentimen samada sentimen kaum mahupun agama atau lebih parah lagi mereka yang hanya minat kepada propaganda hiburan yang tidak berkesudahan.

Namun selepas beberapa tahun skandal 1MDB ini dimainkan di dada akhbar akhirnya umum mula melihat bertapa negara sedang berdepan satu lagi episod Malang andainya dana awam terpaksa digunakan untuk menanggung beban hutang syarikat berkepentingan kerajaan ini.
Tidak mustahil kes 1MDB akan sekali lagi mengulangi kisah skandal PKFZ dan beberapa skandal kewangan terdahulu.

Ketika isu ini hangat didedahkan Perdana Menteri Dato Seri Najib Razak hanya mendiamkan diri meski diasak untuk menjawab setiap perkara yang dibangkitkan.

Hinggalah pada awal tahun ini apabila ada pihak yang mengaitkan skandal ini dengan beberapa pihak yang dekat dengan beliau lantas beliau mengambil langkah untuk memberi a maran bersurat menyatakan hasrat mengambil tindakan undang-undang.

Harakahdaily menjadi perhatian apabila adanya artikel yang ditulis pengarah urusannya Dr Rosli Yaakob berhubung beberapa perkara yang dilihat mencemaskan Najib.

Selang beberapa minggu Najib tampil pada 5 Mac dengan satu kenyataan meminta 1MDB diaudit walaupun Pejabat Perdana Menteri menegaskan tiada masalah berlaku dengan pengurusan kewangan syarikat pelaburan itu.

Nampak seakan cemas dan apabila dikaitkan dengan keputusan kabinet pada Februari lalu menolak pinjaman RM3 bilion syarikat itu ia memberi gambaran semacam ada masalah dalam pengurusan kewangan termasuk hutang kepada beberapa bank tempatan seperti AmBank RHB dan Maybank berjumlah RM2.1 bilion tidak berbayar.

Najib dikatakan mengambil pusingan U (U-Turn) dalam mendepani isu ini berikutan asakan khasnya oleh Jawatankuasa Khas Kira Kira Wang Awam di Parlimen (PAC) melalui Dato’ Nurjazlan Mohammed.

Malah sebelum ini Tun Dr Mahathir Mohammed juga telah mengulangi amaran berhubung skandal 1MDB ini akan menjadi timing bomb yang boleh memusnahkan hayat politik Najib.

Biarpun mungkin tiada kaitan dengan beliau namun selaku Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB pastinya Najib harus melihat perjalanan pengurusan kewangan syarikat ini agar tidak gagal.

Selepas kenyataan yang bernada agak cemas pada 5 Mac umum pastinya melihat bahawa pastinya akan ada kambing hitam yang akan disembelih sekiranya episod skandal ini ber akhir dengan kegagalan.

Tiada ulasan: