"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kalau isteri seorang ahli politik : Ini padahnya

Tranungkite
Aku dulu tak brapa paham kenapa ISLAM melarang wanita keluar rumah sesuka hati. Ialah wanita juga sama pemikiran seperti lelaki yang perlu kesana dan kesini.

Dan aku hairan kenapa wanita tidak boleh dijadikan pemimpin tertinggi bagi lelaki seperti yang arahkan oleh ISLAM. Ialah wanita juga ada otak dan idea yang boleh membentuk negarakan. Tangan yang menghayun buaian boleh menggegarkan dunia lah katakan.! Tapi........

Setelah aku dewasa baru aku tahu disebalik larangan wanita menonjolkan diri dikhalayak ramai. Betapa ramai wanita yang menjadi pemimpin dalam parti politik yang ada di Malaysia ini baik dari kalangan parti pemerintah mahupun parti pembangkang.

Kalau kita lihat dari pengalaman yang lalu, bagaimana parti pemerintah mengwujudkan sayap parti dari kalangan muda mudi dengan diberi gelaran puteri. Sekali pandang seperti menyediakan landasan buat anak2 muda wanita untuk dijadikan pelapis kepada generasi akan datang.
Ahklak akan tercemar dengan berpolitik
Ahklak akan tercemar dengan berpolitik

Menjatuhkan maruah wanita

Begitu juga dengan parti pembangkang, berapa ramai wanita dijadikan ikon dalam meraih undi dari rakyat selama ini. Semuanya cuba memancing undi dengan penampilan yang berbeza-beza agar diingati oleh para pengundi diMalaysia.

Adakah dengan menaikkan wanita/gadis sebagai ahli politik akan menaikkan martabat negara amnya mahupun wanita itu sendiri?

Berapa ramai wanita/gadis yang bujang menyertai politik di jadikan bahan tontonan buat lelaki.


wallahuaklam

md daud yusri alhutan melintangi

www.dadiydoo.com

Tiada ulasan: