"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bacalah kenyatan bodoh Ajk PAS tim pro ulama ni

Anggota jawatankuasa PAS, Mohd Zuhdi Marzuki yakin barisan kepimpinan baru yang dipilih minggu lalu mampu menjadikan PAS pencatur utama politik Malaysia.
Menurutnya, PAS yang kekal dipimpin oleh Datuk Seri Abdul Hadi Awang kini berada di landasan yang benar dalam usaha membangunkan semula peradaban Islam di Malaysia.

“Kepimpinan PAS yang baru merupakan mereka yang begitu iltizam untuk membawa negara dan masyarakat Malaysia bernaung di bawah keadilan sistem kehidupan Islam,” kata Zuhdi dalam kenyataannya hari ini.

“Saf kepimpinan baru PAS didukung oleh golongan profesional yang mempunyai kepelbagaian latar belakang dalam bidang sains dan teknologi, bukan hanya mereka yang berlatar belakangkan profesion perundangan,” katanya.

Menurutnya, barisan baru itu juga akan dapat meraih semula kepercayaan pengundi Melayu daripada penguasaan Umno.

Katanya, trend tersebut sudah boleh dilihat melalui keputusan pilihan raya kecil Rompin yang menunjukkan majoriti undi yang diperolehi Umno merosot.

Beliau yang juga bekas pengarah operasi pusat penyelidikan PAS berkata, parti itu semakin membina kekuatannya sendiri apabila berjaya menembusi undi pengundi bukan Melayu dan juga pengundi bumiputera Sabah dan Sarawak.

Beliau turut tidak menolak PAS akan meletakkan calon di kerusi majoriti bukan Melayu berdasarkan peranan penting yang dimainkan oleh Dewan Himpunan Penyokong PAS.

Zuhdi sejak Mac lagi meramalkan berlakunya perpecahan dalam parti Islam itu selepas muktamar dilangsungkan.

Beliau mengaitkan konflik dalaman parti yang tidak dapat diselesaikan dengan baik oleh kepemimpinan parti.

Ramalannya itu terbukti benar apabila para chai wala menyapu bersih jawatan utama dalam pemilihan hujung minggu lalu.
-malaysiakini-

----------
PETALING JAYA: Selepas meluluskan usul untuk memutuskan hubungan dengan DAP, PAS kini membayangkan akan meletakkan calon bertanding di kerusi tradisi milik sekutu pakatan pembangkang itu.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Mohd Zuhdi Marzuki berkata, PAS sedang membina kekuatan sendiri untuk menarik sokongan pengundi bukan Melayu dan bumiputera bukan Islam Sabah dan Sarawak.

"Peranan yang dimainkan oleh Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) menjadi semakin penting, disamping PAS mula meneroka hubungan persefahaman dengan kaum peribumi Sabah dan Sarawak.

"Tidak mustahil PAS akan mula meletakkan calon di kerusi-kerusi majoriti bukan Melayu yang menjadi kerusi tradisi DAP," katanya menerusi kenyataan pada Selasa.

Hubungan dua sekutu pakatan pembangkang kini semakin retak apabila Muktamar Tahunan PAS ke-61 pada Sabtu lalu meluluskan usul bagi memutuskan hubungan dengan DAP tanpa bahas.

Bagaimanapun PAS mahu kekal dalam pakatan itu bersama Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Mengulas lanjut, Zuhdi yang menang dalam pemilihan PAS Khamis lalu berkata, parti itu juga terbuka untuk menjalinkan kerjasama dengan semua pihak termasuk Kerajaan Persekutuan.

"PAS semakin bersedia untuk menghadapi senario politik Malaysia yang sedang menuju kepada sistem pelbagai parti seperti yang sedang berlaku di kebanyakan negara membangun.

"Diyakini dalam beberapa tahun mendatang tiada parti atau gabungan yang boleh membentuk kerajaan yang stabil tanpa sokongan parti atau gabungan yang lain.

"Oleh sebab itu, PAS seharusnya menjadi parti yang bersikap terbuka kepada semua pihak sesuai dengan 'Islam sebagai rahmat kepada semua'," katanya.

Selain itu Zuhdi turut menyeru ahli PAS supaya yakin dengan kepimpinan baharu parti Islam itu yang turut dianggotai golongan profesional pelbagai latar belakang.

"PAS akan menjadi sebuah gerakan Islam yang lebih terbuka untuk bekerjasama dengan sesiapa sahaja demi mencapai matlamat perjuangan Islam dan maslahah rakyat.

"Pendek kata, para pendukung PAS perlu bersiap sedia untuk bersama saf kepimpinan baru untuk menjadikan PAS sebagai pencatur utama atau king maker kepada politik Malaysia," katanya.
-mstar-

Tiada ulasan: