"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Blok politik ketiga: PAS hanya nak kacau daun

Pakar: Laluan sukar untuk blok politik ketiga
 Ahmad Marthada MohamedSHAH ALAM – Tindakan Pas membentuk blok politik ketiga di negara ini untuk menyayingi Pakatan Harapan bakal berdepan laluan sukar kerana pengundi akan meneliti terlebih dahulu sama ada gabungan baharu itu mempunyai kekuatan dan pengikut tersendiri.
Dekan Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Madya Dr Ahmad Marthada Mohamed berkata, keadaan berbeza dengan parti-parti yang sememangnya mempunyai penyokong tersendiri di dalam Pakatan Harapan.

“Saya lihat, apa jua gabungan oleh parti Islam itu perlu dinilai sama ada rakan kerjasama mereka mempunyai kekuatan tersendiri ataupun hanya mengharapkan kekuatan daripada Pas semata-mata.

“Jika mereka hanya mengharapkan kekuatan Pas, penubuhan blok politik ketiga ini sememangnya akan berdepan laluan sukar,” katanya kepada Sinar Online.

Marthada menambah, penubuhan blok politik ketiga tersebut juga dibimbangi akan menyebabkan berlakunya pertembungan tiga penjuru dan memberi kesan kepada parti-parti politik lain yang bertanding.

Menurutnya, sekiranya perkara tersebut berlaku, ia pastinya akan menyebabkan berlakunya pecah undi serta memberi kelebihan buat Barisan Nasional (BN).

“BN mempunyai kekuatan tersendiri dan jika berlaku pertembungan tiga penjuru, ia akan memberi kesan kepada jumlah undi,” katanya.

Pas akan mengumumkan pembentukan blok pembangkang baharu yang akan melibatkan sebuah parti pelbagai kaum dan NGO, hari ini.
-sinarharian-

Tiada ulasan: