"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Persenda Nabi, Menteri dipecat

Padah persenda Nabi, Menteri Mesir dipecat
KAHERAH - MESIR. Gara-gara mengeluarkan kenyataan mempersendakan Nabi Muhammad SAW, dua hari lalu, Menteri Kehakiman Mesir, Ahmed al-Zind menerima padah selepas beliau akhirnya dipecat.

Kelmarin, jurucakap kerajaan memaklumkan Perdana Menteri, Sharif Ismail memutuskan untuk melucutkan jawatan Zind, 70.

Perintah itu dikeluarkan selepas Zind sewenang-wenangnya menyatakan beliau akan memenjarakan sesiapa sahaja yang melanggar undang-undang termasuk Nabi.

"Mana-mana individu termasuk hakim yang didapati bersalah akan turut dihukum penjara," katanya dalam wawancara bersama saluran satelit, Sada al-Baladand.

Susulan kenyataan kontroversi itu, penduduk Mesir telah melancarkan #trial for Zind dan ia turut menerima respons dari pihak berkuasa agama tertinggi Mesir, al-Azhar.

"Semua yang terlibat dalam wacana awam di media perlu menghormati Rasulullah.

"Baginda tidak wajar dipersendakan walaupun tanpa niat," kata jurucakapnya.

Difahamkan, Zind telah memohon maaf di atas ketelanjurannya kata-katanya melalui panggilan telefon dengan stesen TV, CBC pada Sabtu lalu.

Januari lalu, beliau pernah mengeluarkan kenyataan penuh kontroversi menyokong pembunuhan beramai-ramai ke atas anggota gerakan Ikhwanul Muslimin. - Press TV
-sinarharian-

Tiada ulasan: