"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

DBKL lubuk rasuah?

Klikis persepsi lubuk rasuah terhadap DBKL, azam Khalid Samad
MALAYSIA DATELINE

Khalid meminta kontraktor DBKL hentikan amalan memberikan rasuah untuk mendapatkan projek.

Menteri Wilayah Khalid Samad berazam untuk mengikis imej dan persepsi buruk terhadap Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sebagai lubuk rasuah.

Sehubungan dengan itu, beliau mengajak kesemua kontraktor yang mendapat projek dari DBKL agar membantu beliau bagi mengikis persepsi itu.

“Imej DBKL ini adalah sebuah badan yang kaya dan juga lubuk rasuah. Saya berazam untuk mengikis imej ini dan mengajak tuan puan semua agar membantu saya.

“Jangan beri rasuah dan jangan lagi membayar mana-mana pihak kerana mendapat kontrak dari DBKL.

“Kontrak tuan puan dengan DBKL bukan dengan mana-mana ketua bahagian Umno,” kata Khalid kepada lebih 300 kontraktor kepada DBKL dalam pertemuan beliau dengan mereka di Institut Latihan DBKL dekat Bandar Tun Razak hari ini.

Menurut Khalid, apabila rasuah diberikan kepada pihak-pihak tertentu bererti sebahagian wang telah dibelanjakan dan mengurangkan pendapatan kontraktor.

Ini bermakna, kualiti projek yang sepatutnya dilaksanakan akan berkurang dan ini merugikan rakyat yang membayar cukai kepada DBKL, katanya.

Dalam pertemuan itu, Khalid memberikan amaran, mana-mana pihak yang memberi dan menerima rasuah akan dikenakan tindakan.

Beliau juga memberitahu, kontraktor tidak boleh lagi menyerahkan kontraknya kepada pihak lain atau sub kontraktor kerana amalan ini tidak betul.

“Kontrak kita anugerahkan kepada pihak yang layak. Apabila tidak mampu dan layak maka berlakulah pemindahan atau jual kontrak kepada pihak lain.

“Jadi jangan pindah atau jual kontrak yang tuan puan terima selepas ini, jika buat juga kita akan batalkan.

“Melalui pentadbiran baru ini, tidak ada rasuah dan tidak ada sub kontraktor dan tuan-tuan juga perlu kenali dan raikan wakil rakyat yang sah dan dipilih oleh rakyat di kawasan tuan puan,” kata Khalid.

Tiada ulasan: