"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Makan sarapan ini untuk kurangkan berat badan

FMT Reporters
Topik mengenai berat badan sensitif dan penyelesaian untuknya sentiasa dicari-cari. Terdapat pelbagai kaedah dan cara yang dikongsi di laman-laman sosial untuk menurunkan berat badan dan salah satu daripadanya ialah menerusi pengambilan sarapan pagi yang sihat.



Ramai yang tidak sedar kepentingan sarapan pagi dalam usaha mengurangkan berat badan, dan ramai yang memilih untuk berlapar walaupun sarapan yang betul adalah kaedah yang paling mudah untuk mengurangkan berat badan.




Mengisi makanan yang betul boleh membendung keinginan makan berlebihan dan membuat anda berasa kenyang untuk tempoh masa tertentu.




Berikut adalah 14 jenis makanan sarapan pagi sihat yang boleh membantu anda menurunkan berat badan.




1. Telur




Tahukah anda, telur yang kaya dengan protein dan vitamin serta mineral yang penting, seperti selenium dan riboflavin, adalah penyumbang tenaga yang sempurna untuk memulakan pagi anda. Kandungan protein yang tinggi mengurangkan selera makan dan memberi rangsangan yang serius terhadap berat badan.

Satu kajian melibatkan 30 wanita obes menunjukkan pengambilan telur untuk sarapan pagi mengurangkan pengambilan makan tengah hari berbanding bersarapan bagel.



2. Germa gandum




Germa gandum adalah komponen kernel gandum yang kaya dengan vitamin dan mineral, termasuk mangan, tiamin dan selenium serta serat.

Kajian menunjukkan pengambilan serat dari bijirin memberi manfaat kepada penurunan berat badan di mana ia berkesan dalam mengurangkan nafsu makan serta membantu menstabilkan gula darah selepas makan.



3. Pisang




Mempunyai kandungan serat yang tinggi tetapi rendah kalori, pisang adalah alternatif yang hebat dan sarapan yang memuaskan pada waktu pagi. Sebiji pisang sederhana sudah memenuhi sehingga 12% daripada keperluan serat harian.

Serat membantu melambatkan proses kelaparan sekaligus membendung keinginan makan. Secara umum, pisang memberi rasa kenyang yang berpanjangan.



4. Dadih




Berkrim, lazat dan memuaskan, dadih adalah makanan yang paling sesuai untuk diet penurunan berat badan.

Dadih menyediakan sebahagian besar protein, menjadikannya makanan sarapan pagi yang paling ideal untuk menurunkan berat badan. Satu kajian melibatkan 20 wanita mendapati kandungan protein tinggi dalam dadih menurunkan tahap kelaparan dan mengurangkan pengambilan makanan sebanyak 100 kalori berbanding dengan makanan ringan tidak sihat yang lain seperti coklat dan keropok.



5. Kopi




Sesetengah kajian mendapati secawan kopi membawa manfaat berat badan yang besar.

Ini kerana kandungan kafein dalam kopi boleh membantu penurunan berat badan dengan meningkatkan metabolisme dan pembakaran lemak. Walaupun kopi bukanlah sarapan yang seimbang ia boleh dipadankan dengan makanan kegemaran anda yang lain. Bagaimanapun elak gula atau krimer dan susu jika tujuan anda untuk mengurangkan berat.



6. Teh hijau




Kandungan dalam teh hijau sama seperti pil diet atau suplemen membakar lemak. Umum tahu kemampuan teh hijau yang meningkatkan metabolisme dan kapasiti membakar lemak, jadi eloklah mulakan hari anda dengan teh hijau supaya usaha mengurangkan berat badan anda lebih mudah. Contohnya, satu kajian kecil melibatkan 10 orang dewasa mendapati ekstrak teh hijau melonjakkan metabolisme dan peningkatan pembakaran kalori dalam tempoh 24 jam sebanyak 4%. Malah sebatian tertentu dalam teh hijau meningkatkan jumlah kalori yang dibakar setiap hari sebanyak 106 kalori.




7. Benih Chia




Benih chia adalah salah satu ‘super food’ dan suplemen sarapan yang sangat baik. Selain tinggi serat, sifatnya menyerap air untuk membentuk gel, yang mana kemudian mengembang di dalam perut membuatkan anda rasa kenyang lebih lama. Ia juga kaya dengan protein dan memperlambatkan pengosongan perut, mengurangkan kadar ghrelin, hormon yang bertanggungjawab untuk merangsang kelaparan.




8. Oat




Bijirin oat adalah pilihan sarapan yang sihat dan lazat, terutama sekali bagi merek yang ingin menurunkan berat badan.Oat merupakan makanan rendah kalori dan tinggi serat dan protein. Kedua-dua nutrien itu memberi kesan kepada selera dan kawalan berat badan. Oat juga merupakan sumber terbaik beta-glucan, sejenis serat yang yang memberi impak ke atas fungsi imun kesihatan jantung. Penyelidikan juga menunjukkan beta-glucan mengimbangi tahap gula darah dan menghalang nafsu selera makan.

Tiada ulasan: