"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jenis muka tak malu

Abdullahjones
Kita sedia maklum bahawa penyanyi dan pelakon di negara ini yang tidak atau belum dikurniakan darjah kebesaran ialah kumpulan yang gagal dalam perjuangan seni mereka.

Walau berusaha keras dalam jihad untuk menghiburkan - dan kita semua sedia maklum bahawa hiburan ialah asas kehidupan sesudah nasi - mereka masih tidak dikurniakan dengan apa-apa darjah kebesaran.

Maka kita pun fahamlah bahawa semua usaha mereka sebenarnya sia-sia. Ianya adalah arang yang terpalit pada muka dan akan memalukan seluruh anggota keluarga mereka.

Oleh itu menjadi tanggungjawab mereka - yakni para artis (penyanyi dan pelakon) - untuk meningkatkan usaha agar jasa-jasa mereka diketahui umum.

Cara paling bagus ialah dengan menghasilkan karya yang disukai ramai. Buat saja apa lagu dan masukkan elemen komersial tanpa mengira batas agama, dan berdoalah agar ianya menjadi hit.

Kamu akan mula dikenali lalu mungkin kerana itu kehadiran kamu akan disedari dalam arena seni tanah air. Dari situ perjalanan untuk mendapat darjah kebesaran menjadi lebih mudah.

Drama TV petang-petang juga amat sesui untuk dijadikan kenderaan bagi menempuhi jalan untuk tujuan yang sama.

Jamu, alat solek dan melentik

Hasilkan drama yang menggambarkan apa yang kamu fikir sebagai resam berkeluarga di negara, iaitu bergaduh laki-bini siang dan malam, berebut jantan siang dan malam dan sebagainya.

Alahh.. kamu tentu lebih tahu.

Banyakkan adegan menjerit apabila berkelahi agar kamu cepat dikenali. Jangan lupa rambut kena merah tanpa mengira watak apa yang kamu lakonkan.

Ianya juga menyumbang kepada mutu lakonan selain dari mudah diingat oleh para pemberi darjah kebesaran.

Selain penyanyi dan pelakon, mereka yang berniaga alat solek, jamu kuat serta produk melentik apa yang mahu dilentik juga adalah golongan penting untuk diberikan darjah kebesaran.

Ucapan tahniah harus diberikan kepada panel pemilih yang bersusah-payah mengenal jasa-jasa penjual jamu power ini. Sumbangan mereka dari segi kegembiraan rumah tangga, kecantikan rakyat Malaya dan juga kerana merancakkan industri tas tangan serta kereta motor amat besar lalu tentu sekali menganugerahkan darjah kebesaran negeri atau negara adalah satu tindakan yang tepat.

Tambahan pula ini zaman emak berlawan cantik dengan anak, maka jasa mereka tentulah sangat besar.

Cuma kami terkilan sedikit apabila tauke-tauke mujarobat ini hanya dianugerahkan darjah yang agak rendah dalam kumpulannya.

Sepatutnya mereka ini diberikan gelaran Tan Sri misalnya, kerana kebanyakan mereka bukan hanya menjual ubat bahkan mereka telah masuk ke bidang musik dan lakonan.

Insan yang terpilih

Tentu saja jasa mereka lebih besar daripada mereka yang hanya bernyanyi dan belakon.

Kami memohon perkara ini dibincangkan dengan amat serius oleh pemberi darjah kebesaran dan kami memohon sekurang-kurangnya dua gelaran Tun dikhaskan kepada kumpulan ini pada masa akan datang.

Kemudian dari itu, para peniaga yang dulunya melibatkan diri dalam kegiatan yang terlarang seperti judi, pelacuran, kongsi gelap dan juga pijaman wang haram yang kini setelah bertaubat lalu digelar sebagai successful businessman juga ialah kumpukan yang layak diberi anugerah.

Mereka telah membuktikan betapa mereka kita adalah penyumbang terbesar dalam melestarikan ekonomi negara. Tidak hairanlah kini mereka menjadi insan terpilih dan senantiasa berlingkar bersama pembentuk dasar negara.

Namun begitu, tentu saja memalukan apabila para politikus dengan gelojohnya menerima darjah kebesaran kerana apabila dibandingkan dengan semua golongan di atas, mereka langsung tidak nampak jasa besar politikus yang apabila bercakap wajib menyalahkan orang lain.

Dan nada suara mereka pula selalu seperti seorang pendendam.

Baru lima bulan memegang tampuk kuasa sudah gilakan gelaran tanda berjasa. Jenis muka tak malu.

Kemudian ada antara mereka mengatakan bahawa darjah kebesarn itu nanti akan membuatkan mereka lebih kuat berbakti.

MB galak menyanyi

Kami tidak tahu sama ada kenyataan itu adalah putar belit media atau tidak, namun jika benarlah apa yang dikata, pasti para artis dan peniaga kosmetik yang bergelar akan terbahak-bahak dan terkentut ketawa.

Hal itu kerana mereka diberikan darjah kebesaran disebabkan terbukti berjasa yakni mengiburkan serta menambah cantik rakyat Malaya sedang politikus pula mengharapkan gelaran itu untuk membantu mereka berkerja.

Di sini - dalam satu situasi yang agak janggal - penyanyi, pelakon serta jutawan jamu kelihatan lebih cerdik daripada politikus walaupun kebanyakan politikus kita memang pun bukanlah cerdik sangat.

Namun begitu, kami ingin mencadangkan para politikus yang lahap mahukan gelaran supaya segera menimbangkan untuk masuk dalam dunia hiburan, atau mungkin juga mula menjual produk ajaib, atau boleh saja jika mereka mulakan suatu skim cepat kaya.

Ini adalah jalan paling mudah untuk mereka berbakti kepada rakyat negara ini yang sentiasa laparkan hiburan dan selalu memerlukan mukjizat serta menjadi kaya tanpa perlu berusaha semasa menjalani kehidupan.

Berusaha dengan bersungguh-sungguh dan kami yakin pada masa yang singkat mereka akan beroleh gelaran yang diharapkan.

Hari itu kami nampak satu klip video yang tular bagaimana seorang menteri besar berjoget bernyanyi.

Tahniah kami ucapakan kepada beliau dan kami katakan, jalan tuan menuju gelar sudah kelihatan. Tuan cuma perlu menambah langgam agar tuan dikenal pemberi darjah kebesaran.

Sebut mengenai artis, kami memohon maaf atas kesilapan fakta dalam tulisan yang lalu apabila kami mengatakan bahawa tiada karya seniman Malaya yang disimpan di galeri dan musium ternama dunia.

Karya Yee i-Lan dan H H Lim masing-masing disimpan oleh Muzium Seni Moden Tate dan juga Muzium Seni Moden New York.

Terima kasih Ameruddin Ahmad dari Balai Seni Negara yang membetulkan kesilapan kami.

Artikel kali ini dihiasi karya pelukis Tajuddin Ismail yang sedang berpameran di Galeri Segaris, Publika Dutamas di Kuala Lumpur.

ABDULLAHJONES ialah seorang pelukis, penulis, penyair dan pengemar rojak betik kuah ikan ala Terengganu.

Tiada ulasan: