"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Timbalan pengerusi negeri sebuah parti ditahan, wang rasuah RM1.2 juta dirampas

FAZLI RADZI

Seorang timbalan pengerusi negeri sebuah parti politik yang mempunyai kaitan dengan seorang bekas menteri ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Pemimpin itu ditahan kerana disyaki menerima rasuah daripada beberapa syarikat yang memperoleh projek di sebuah kementerian pada 2019.

“Turut ditahan dalam operasi yang dijalankan di sekitar Ipoh semalam ialah dua pengarah syarikat.

“Dalam pada itu, SPRM telah merampas sejumlah wang tunai berjumlah RM1.2 juta yang dipercayai wang rasuah disimpan di rumah dan pejabat proksi kepada bekas menteri dan timbalan pengerusi tersebut,” kata SPRM dalam kenyataan hari ini.

SPRM turut merampas sebuah kereta mewah yang digunakan oleh bekas menteri itu sebagai kenderaan rasmi dan dipercayai milik salah seorang pengarah syarikat yang diluluskan projek berkenaan.

Setakat ini beberapa akaun syarikat dan individu berjumlah RM77 juta juga telah dibekukan untuk tujuan siasatan.

“Ketika ini, siasatan masih lagi berjalan dan SPRM berharap semua pihak tidak membuat sebarang spekulasi berhubung siasatan ini,” jelas kenyataan suruhanjaya itu lagi.

Berita palsu

Sebelum ini, Pengerusi PKR Perak, Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak mendakwa beberapa media membuat berita palsu berhubung timbalan pengerusi PKR negeri, M A Tinagaran.

“Lebih mendukacitakan adalah apabila beberapa portal lain juga sekadar memetik sumber untuk mensasikan laporan tanpa membuat usul periksa secara lanjut.

“Saya ingin mengingatkan bahawa penyebaran berita palsu merupakan kesalahan di bawah Seksyen 211 dan 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998,” kata Farhash.

Dia juga berharap kerajaan tidak bersikap berat sebelah di dalam pemantauan berkenaan kes tersebut.

“Media harus lebih cermat kerana siasatan masih dijalankan dan semoga proses perundangan berjalan secara lancar tanpa prejudis,” tegas Farhash lagi.

Tiada ulasan: