"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Adakah darurat sebenar bermula hari ini? S Arutchelvan

S Arutchelvan

Mengapa polis membazirkan wang negara untuk merampas komputer Gerakbudaya berhubung buku tulisan bekas Peguam Negara, Tommy Thomas. Dia tidak pernah menafikan menulis buku ini. Walau bagaimanapun, buku itu begitu laris, dan saya yakin dia amat berbangga.

Gerakbudaya atau pengasasnya, Chong Ton Sin juga tidak menafikan bahawa mereka tidak menerbitkan buku itu. Semua ini adalah gangguan yang tidak diperlukan serta membuang masa dari menagani masalah serius lain seperti Covid-19 atau adakah ini permulaan Darurat yang sebenarnya.

Semasa saya ditangkap atas dakwaan menghasut berhubung kenyataan yang saya tulis tentang penghakiman terhadap tuduhan liwat II, Anwar Ibrahim, polis memohon lanjutan tempoh tahanan reman kerana mereka mahu merampas komputer saya. 

Saya memberitahu majistret bahawa ia tidak perlu kerana saya tidak pernah menafikan bahawa saya yang menulis kenyataan itu dan sebenarnya saya berbangga berbuat demikian.

Begitu juga mengapa perlu merampas komputer sedangkan hakikatnya tidak ada pihak yang mencabar sumbernya.

Dan hari ini juga portal berita Malaysiakini didenda RM500,000 kerana komen pembacanya yang didapati menghina mahkamah.

Ini agak keterlaluan memandangkan Malaysiakini dihukum berat bukan kerana sesuatu yang tidak mereka terbitkan tetapi yang paling teruk, mahkamah mendenda Malaysiakini lebih daripada separuh daripada jumlah yang diminta oleh AGC (Jabatan Peguam Negara).

Dalam keputusannya, Presiden Mahkamah Rayuan Rohana Yusuf berkata: "Kenyataan yang menyinggung (komen berkenaan) telah tersebar luas di dalam dan luar negara, dan kandungannya bersifat palsu dan celaan, serta mengandungi tuduhan rasuah. Kami berpendapat bahawa denda RM500,000 adalah wajar.”

Dengan keputusan hari ini, adakah badan kehakiman berpendapat mereka akan mendapat pujian dari seluruh dunia?

Nampaknya badan kehakiman bersifat terlalu peribadi dan remeh apabila kritikan ditujukan kepada mereka.

Sekiranya sama sekali badan kehakiman berhati mulia, mereka boleh sahaja mendenda Malaysiakini RM1. Ini bukan satu gurauan kerana sebelum ini seorang bekas tahanan ISA yang memenangi kesnya kerana penahanan yang tidak sah diberikan ganti rugi nominal hanya RM1.

Keputusan ini walau setinggi mana pun hukumannya hanya akan dilihat sebagai serangan terhadap kebebasan bersuara dan bersuara. Ia adalah tamparan kepada kebebasan asasi.

Adalah hari yang menyedihkan apabila enam hakim tertinggi di Mahkamah Persekutuan kita membuat kesimpulan seperti itu.

Tiada ulasan: