"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Umno dan Bersatu mula perang di Johor

HARUN ZAKARIA

“Umno, seperti gunting dalam lipatan,” Osman Sapian

Wah semakin panas bila Osman Sapian yang merupakan bekas MB Johor mulai bersuara persoal keikhlasan Umno melalui kenyataannya hari ini terhadap Pengerusi Umno dan juga MB Johor, Hasni Mohamad.

Episod baharu pertembungan Bersatu Johor dan Umno Johor bakal berlangsung dan saya nasihatkan untuk kita sama-sama memerhati drama ini. Apa yang pasti mereka mulai pertikai antara satu sama lain.

Apa yang berlaku sebenarnya? Pastikah akan terjawab apabila wujudnya gerakan mahu menjatuhkan Hasni di Johor? Indikator Perak sebagai tontonan yang baik untuk Bersatu Johor menyediakan langkah.

Atau sebenarnya Umno Johor tidak boleh dipercayai untuk menjadi kawan baik Bersatu? Mungkin juga Umno Johor ada urusan lain dengan PH Johor bagi mengadakan persetujuan menyingkirkan Bersatu?

Segalanya mungkin (seperti judul lagu kumpulan Headwind) akan berlaku di antara dua parti terbesar dalam kerajaan Johor hari ini.

Umno juga sudah pastinya muak melayan karenah Bersatu yang setiap hari mengganggu kedudukan mereka.

Bersatu Johor pula yang dipimpin oleh Muhyiddin anak kiyai Yassin pastinya berniat untuk menenggelamkan Umno.

Ini jelas apabila Umno pada 6 Januari yang lalu hanya mahu berkerjasama dengan Bersatu atau PN sehingga PRU 15 sahaja.

Pastinya Bersatu juga memikirkan ‘survival’ politik mereka tanpa Umno dalam komponen PN. Pastinya niat mahu membunuh Umno itu wujud untuk menempatkan mereka sebagai pendominasi melayu.

Hakikatnya sekarang ini pastinya Adun dan Exco Bersatu tidak selesa dengan agenda yang akan dibawa oleh Umno di Johor. Pertembungan akan terus berlaku dan Hasni sebagai MB perlu mengukur semula kedudukan yang sedia ada.

Kini jelas Bersatu sudah melancarkan perang secara nyata terhadap Umno di Johor ini. Drama ini akan berlangsung sepanjang 2021 dan diyakini yang terhebat sepanjang sejarah negeri ini.

Tiada ulasan: