"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Jangan sampai tanggapan Muhyiddin memihak kepada Azmin'

Haspaizi Zain

Sudah tiba masanya untuk Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mewujudkan kembali jawatan Timbalan Perdana Menteri (TPM) bagi mengembalikan kestabilan politik negara.

Felo Kanan Majlis Profesor Negara (MPN) Dr Jeniri Amir, berkata jawatan itu amat wajar diberikan kepada Umno selaku parti dominan dalam kerajaan PN.

"Amat wajar, rakyat Malaysia sudah biasa ada jawatan TPM, jawatan TPM diberi pada parti dominan atau parti nombor dua dominan.

"Umno berhak untuk jawatan itu. Kosongkan jawatan itu menimbulkan kesangsian kepada Umno dan ia sepatutnya diberikan kepada Umno.

"Kemarahan ahli Umno disebabkan itu, cara Presiden Bersatu melayan Umno. Bersatu dilihat tidak adil terhadap Umno," katanya.

Menurut Jeniri, Bersatu perlu mengembalikan kestabilan politik jawatan TPM perlu diwujudkan kembali.

Katanya, ia bukan saja boleh menepis persepsi negatif terhadap Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi tetapi juga memberi keuntungan kepada Bersatu.

Jelasnya, Muhyiddin tidak boleh dilihat cenderung kepada Menteri Kanan tertentu yang telah diketahui umum ketika ini iaitu, Mohamed Azmin Ali.

"Bukan saja untungkan Bersatu tapi juga Umno, untuk kestabilan politik bagi hadapi situasi politik dan negara ketika.

"Soal pelantikan menteri kanan tidak menyelesaikan masalah. Tidak ada justifikasi yang kuat bagi mengosongkan jawatan (TPM) itu.

"Jangan sampai orang punyai tanggapan perdana menteri memihak kepada menteri kanan tertentu iaitu Azmin," katanya lagi.

Tiada ulasan: