"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Exco Terengganu didakwa di Mahkamah Sesyen hari ini

SITI NUR ZAWANI MISCON

Seorang Exco Terengganu didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Terengganu pagi ini susulan kegagalan menghantar laporan kewangan syarikat selama tiga tahun berturut-turut.

Syarikat tersebut difahamkan adalah milik kerajaan negeri dan telah melanggar peraturan pengurusan syarikat yang berkait dengan Akta SSM Seksyen 68 (1).

Exco berkenaan dikatakan akan dakwa pagi atas kapasitinya sebagai pengarah syarikat itu.

“Exco tersebut merupakan salah seorang ahli pengarah sebuah syarikat yang terletak di Ulu Klang tetapi dimiliki oleh syarikat kerajaan negeri Terengganu.

“Sumber memaklumkan, beliau didakwa atas kesalahan tidak mematuhi akta SSM yang boleh membawa hukuman denda RM50,000,” lapor Terengganu Fokus.

Sebelum ini, syarikat Terengganu Development and Management (TDM) Berhad dilaporkan gagal menghantar laporan kewangan tahunan dari 2017 hingga 2019.

Dilaporkan, beberapa individu telah dilantik menjadi pengarah kepada berbelas syarikat GLC di Terenggganu dengan gaji lumayan yang keseluruhannya berjumlah sekitar RM55,000 sebulan setiap orang.

Pengerusi AMANAH Terengganu, Raja Kamarul Bahrin Shah sebelum ini turut mempersoalkan keperluan kerajaan negeri melantik orang luar, dalam begitu banyak syarikat GLC dengan bayaran gaji yang lumayan.

“TDM menujukkan betapa tidak bijak kerajaan Terengganu melantik seseorang memegang begitu banyak jawatan pengarah GLC yang tidak mampu memberi perhatian tugas dengan keupayaan yang cekap,” katanya.

Tiada ulasan: