"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PN dah macam kereta api rosak brek, tanpa pemandu

SITI NUR ZAWANI MISCON

Kerajaan Perikatan Nasional (PN) di bawah pimpinan Tan Sri Mahiaddin Md Yasin seperti kereta api rosak brek, tanpa pemandu atau pemandu sedang tidur kata tokoh wartawan negara, Datuk A Kadir Jasin.

Katanya, dahulu beliau meletakkan harapan tinggi pada Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), Khairy Jamaluddin, namun sejak menjadi menteri yang mengurus vaksinasi dalam kerajaan PN, beliau mula curiga kepada menteri Umno itu.

“Khairy Jamaluddin bertindak sebagai jurucakap kerajaan apabila dia mengumumkan yang Perdana Menteri, Mahiaddin Md Yasin, akan umumkan satu lagi skim bantuan untuk orang ramai.

“Tak apalah sebab PN pun dah lama jadi macam kereta api rosak brek, tanpa pemandu atau pemandu tidur. Orang putih kata, runaway train.

“Sepatutnya Khairy tumpu kepada usaha mendapatkan bekalan vaksin Covid-19 dengan secukupnya dan rancakkan kempen vaksinasi,” katanya dalam satu hantaran Facebooknya hari ini.

Bekas penasihat media kepada Tun Dr Mahathir Mohamad itu berkata, sememangnya menjadi tanggungjawab pokok kepada mana-mana kerajaan pun untuk membantu rakyat ketika kesusahan.

Tetapi menurutnya, cara membantu itu perlu betul namun adalah lebih baik sekiranya selepas itu mereka boleh bangkit dan berdiri atas kaki sendiri.

“Macam mana sekalipun kita simpati dengan orang susah dalam suasana Covid-19 ini, kita kena ingat yang kita tidak mampu dan tidak boleh bantu selama-lamanya. Orang yang dibantu itu wajib berusaha untuk berdiri di atas kaki sendiri,” katanya lagi.

Menurutnya, ramai orang yang ekonominya telah jatuh merudum sehingga tiada wang untuk mendapatkan makanan dan semua pihak terutama kerajaan wajib membantu mereka.

Namun apa yang lebih penting katanya, kerajaan perlu bina semula ekonomi rakyat secara menyeluruh bermula dengan pemberian vaksin kepada semua pekerja, termasuk pekerja asing, dan membuka semula ekonomi seluas-luasnya.

Katanya, jika rakyat tidak diberikan peluang mencari pendapatan, mereka tetap juga akan mati akibat kebuluran kerana akhirnya semua orang perlu mencari makan.

“Saya ingat lagi masa krisis ekonomi tahun 1980-an apabila Dr Mahathir Mohamad melantik Daim Zainuddin jadi Menteri Kewangan.

“Antara cara yang digunakan untuk bantu rakyat jelata adalah dengan mengerah mereka bekerja beramai-beramai dan diberikan upah. Di kampung saya di Kedah, orang ramai dikerah membersihkan sungai, parit dan tali air untuk dapat elaun,” katanya lagi.

Tiada ulasan: