"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Parti yang lakukan ‘dosa’ ini wajar ditolak anak muda PRU-15 nanti

MALAYSIA DATELINE

Parti yang melakukan tiga ‘dosa’ terhadap anak muda wajar ditolak oleh mereka pada PRU-15 nanti demikian menurut Ketua Pemuda Pakatan Harapan Terengganu Zamir Ghazali.

Katanya, dosa-dosa itu teramasuklah parti yang menyokong agar undi 18 tahun dibatalkan secara jelas dan terang telah menafikan hak anak muda untuk memilih pemimpin yang boleh membawa aspirasi mereka.

“Anak muda wajar tampil menolak parti yang sebegini. Ini hak anda yang telah dicuri,” katanya.

Dosa kedua katanya, parti yang melabelkan parti lain sebagai musuh Islam jika tidak bersama mereka sekali gus menggambarkan parti yang telah memasung minda yang memisahkan intelektual pengundi.

Jelasnya,  walaupun anak muda tidak berparti mereka akan memilih berdasarkan pengamatan dan pembacaan.

“Memberi label sebagai musuh agama hanya kerana tidak mengundi parti mereka adalah kedurjanaan intelektual yang membonsaikan pemikiran. Anak muda tidak wajar diperbodohkan seperti ini,” kata beliau.

Jelas Zamir parti yang membawa peraturan dua darjat juga wajar ditolak anak muda di mana mereka dijebak dengan pelbagai peraturan undang-undang yang sukar.

“Anak muda disaman dengan pelbagai kesalahan sepanjang tempoh PKP ini dan tidak dibela sewajarnya. Dukacita pula pemimpin parti dan golongan kayangan terlepas apabila melakukan kesalahan sama secara terbuka.

“Dua darjat seperti ini nyata sekali menjadi contoh yang buruk dalam negara berdepan musibah,” ujarnya.

Justeru beliau mengingatkan anak muuda bahawa masa depan negara di tangan mereka dengan itu anak muda hendaklah buka mata dan minda serta menilai dengan akal yang bijaksana.

Tiada ulasan: