"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Masalah kita berpunca dari keangkuhan kerajaan, mereka rasa tahu semua

SITI NUR ZAWANI MISCON

Peningkatan kes Covid-19 dan kelewatan vaksinasi di negeri-negeri dengan kes tertinggi, berpunca daripada keangkuhan kerajaan yang merasakan mereka tahu tentang semua perkara.

Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, disebabkan keangkuhan kerajaan mengetepikan pandangan pakar-pakar, kes kematian juga kian meningkat dalam negara.

“Jadi masalah kita ini berpubca daripada keangkuhan. Mereka rasa mereka boleh tahu semua, mengetepikan pandangan orang sebegitu rupa.

“Ini menyebabkan angka kematian meningkat seperti yang kita lihat sekarang. Orang terdesak ketika ini. Jadi kecuaian ini nak dilupakan? propaganda dia sekarang begitu hebat (dengan mengatakan) mereka sedang edar vaksin

“Sebab cuai kamu lah banyak kematian meningkat, kes positif tinggi. Tindakan bercanggah, pertelingkahan menteri-menteri tanpa penyelarasan. Ini semua menyebabkan masalah yang terpaksa kita tanggung,” katanya dalam satu rakaman di Facebooknya malam tadi.

Anwar juga menyentuh tentang keadaan Hospital di Klang dengan situasi yang memaparkan pesakit terpaksa diletakkan di luar bangunan hospital, sehingga parkir digunakan untuk menempatkan pesakit-pesakit Covid-19.

Beliau menegaskan bahawa pengabaian kerajaan dan kelewatan vaksinasi punca keadaan menjadi semakin tidak terkawal.

Pada masa sama, Ahli Parlimen Port Dickson itu menegur undang-undang pilih kasih yang langsung tidak terpakai kepada golongan menteri dan orang atasan menyebabkan rakyat bawahan hilang keyakinan terhadap kerajaan.

“Baginilah cara kerajaan. Boleh ugut orang, tangkap orang, lawan sikit tak boleh, bendera hitam masalah, bendera putih masalah. Ini kaedah mereka. Bagi saya jangan kita pedulikan.

“Tanggungjawab kita sebagai rakyat mesti terus bangkit memperbetulkan keadaan. Tolak kerakusan kuasa dan kelembapan yang berlaku yang menyebabkan kematian dan bencana kepada negara,” ujarnya.

Tiada ulasan: