"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ditangkap kerana solat aidil adha: Netizen bimbang Allah murka jika mufti, ulama berdiam

 SURI LAILA

Tindakan menahan reman 48 warga Bangladesh dan seorang warga tempatan kerana berkumpul beramai-ramai melakukan solat aidil adha tempoh hari, dianggap sebagai melampau oleh pengguna media sosial.

Ini susulan tersebar gambar yang memaparkan sekumpulan warga asing itu memakai pakaian oren dan digari beramai-ramai menuruni kenderaan polis.

Gambar itu juga diguna oleh media-media dalam laporan penangkapan warga asing tersebut.

Pengguna Facebook dikenali sebagai Omar Mo Elbariti berkata, dia bimbang jika ulama dan mufti terus berdiam diri, Allah akan murka.

“Bagi saya, melampau bila mereka diperlakukan begini hanya kerana solat raya di luar surau. Melainkan Menteri Besar Kedah dan menteri-menteri juga alami pengalaman yang sama.

“Apa yang saya bimbang, jika ulama dan mufti diam, Allah murka. Bukan lagi soal ‘double standard’ SOP tapi ‘double face before’ Allah.

“Dia orang langgar prosedur operasi standard (SOP) manusia tapi menghadap Allah menyerah jiwa raga.

“Yang tu langgar makan durian apa hal? Langgar mengetuk-ngetuk dashboard Ford apa mulianya?,” soal pengguna tersebut di Facebooknya.

Malah ada juga yang mempersoalkan mengapa mereka perlu digari sebegitu rupa.

Tidak terkecuali, warganet juga mempertikai tindakan tersebut dan mempersoal mengapa tidak dikenakan kompaun terlebih dahulu.

Tiada ulasan: