"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Wanita maut selepas kulit kepala tercabut

Agensi

UMIDA Nazarova. FOTO Agensi

UMIDA Nazarova. FOTO Agensi

Minsk: Malang nasib seorang wanita hamil berusia 21 tahun yang meninggal dunia selepas bahagian kulit kepalanya tercabut sebaik rambutnya tersangkut pada mesin.

New York Post melaporkan insiden itu berlaku ketika mangsa, Umida Nazarova hadir ke sesi temu duga kerja di sebuah kilang di Belarus.

Nazarova yang hamil tujuh minggu memohon pekerjaan di kilang Svarmet di Borisov, yang menghasilkan wayar kimpalan dan elektrod, lapor East2West News.

Menurut ibu mangsa, Olga, ketika dibawa meninjau ke sekitar kawasan kilang, rambut anaknya itu dikatakan tersangkut di salah satu mesin perindustrian.

"Rambutnya melilit leher dan 'tertarik' ke dalam mesin itu.

"Seandainya kulit kepalanya tidak dicabut, dia akan 'tercekik' kerana rambutnya sendiri.

"Walaupun dilepaskan daripada mesin itu, Nazarova dilaporkan tidak sedarkan diri dan meninggal dunia akibat kecederaan dialami," katanya.

Dia berkata, pihak kilang sepatutnya awal-awal lagi memberi sesuatu untuk menutup kepala anaknya memandangkan rambut mangsa yang panjang.

Dalam pada itu, Jawatankuasa Penyiasatan Belarus berkata, ketika kejadian, seorang pekerja menunjukkan Nazarova bagaimana peralatan itu beroperasi.

Katanya, individu itu berhenti seketika untuk membuat rekod dalam daftar.

"Sebaik pekerja itu menoleh ke belakang, dia melihat mangsa sudah terbaring di atas lantai dan dalam keadaan tidak sedarkan diri. Rambutnya berpintal di dalam mesin," kata jurucakap jawatankuasa itu.

Susulan insiden itu, seorang pegawai kilang dijatuhi hukuman kerana gagal menjalankan tugas, tidak jujur dan cuai hingga menyebabkan kematian.

-Hmetro 

Tiada ulasan: