"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Raya terkejut bukti kerajaan gagal dalam komunikasi berkesan kepada rakyat

 ZOLKHARNAIN ABIDIN

Tak patut marah mentega pasai raya terkejut.

Sebenarnya mentega tak boleh buat apa² pun. Dia tak dirujuk pun dalam isu tarikh raya. Dia hanya raya apabila diberitahu tarikh raya.

Bukan kita saja terkejut, mentega pun terkejut. Cuma kalau kita terkejut jam 8.15 malam, jam 8 malam mentega dah terkejut. Yalah, dia tentu diberi maklum lebih awal.

Harap-harap lepas ni, kerajaan jangan buat lagi macam ni. Apa salahnya umum lebih awal, atau apa saja cara yang ada untuk elak terkejut.

Tak payah ikut Arab, tak kira Arab negara mana pun. Budaya depa tak sama macam kita. Bukan isu ketupat atau rendang, tapi isu keselesaan orang ramai.

Kita diberitahu, ada peniaga yang masih berharap untuk jualan perabih stok sehari sebelum raya. Tapi apabila diisytihar raya terkejut, peniaga tak boleh buat apa².

Anak saya cerita, rakan sekerjanya yang beragama Hindu rasa pelik dengan kejadian kali ini. Ada persepsi tersendiri dalam otak non Muslim dengan raya terkejut ini.

Pengumuman raya tahun ini juga jadi bahan persendaan. Dalam kalangan geng muda disebut “raya jut jut”. Salah siapa?

Saya terbaca, ada masjid di negeri tertentu sudah pun berterawih beberapa rakaat pada malam raya. Ada masjid yang tak sempat buat persiapan patut untuk sambut raya. Pendek kata, raya terkejut memang undang masalah.

Isunya bukan raya hari ini atau esok, tapi tak elok buat raya terkejut. Tak payah beritahu saya pasal hadith ru’yah, formula MABIMS, anak bulan kuasa Allah, taat pemerintah bla bla…!

Semua itu saya dan semua orang tahu. Benda yang orang nak tahu ialah, kenapa umum tarikh mengejut begitu? Bukan pasal ketupat, rendang, itu isu kecil saja.

Sebab isu yang lebih besar ialah isu orang ramai. Isu kegagalan kerajaan dalam komunikasi berkesan dengan orang ramai.

Bukan isi hukum, syurga neraka, tapi lebih kepada isu cara, kaedah komunikasi antara kerajaan dan rakyat.

Kerajaan patut menggunakan semua media yang ada supaya orang ramai tak terkejut dalam perkara yang boleh dielak daripada terkejut.

Tiada ulasan: