"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kerana hutang RM600, ah long halang jenazah dikebumikan


SULAWESI: Sebuah video tular dalam media sosial selepas jenazah seorang lelaki berusia 39 tahun ditahan oleh ah long di Kampung Bontoloe, Sulawesi Selatan. 

Lapor Kompas.com, mayat mangsa, Rusli Daeng Sutte, 39, dihalang daripada dimandikan kerana masih mempunyai hutang yang tertunggak. 

Difahamkan, pemungut hutang itu merupakan sepupu kepada lelaki itu. 

Ketua Kampung Bontole, Kardi Situju menjelaskan insiden tersebut berlaku Isnin lalu, apabila seorang wanita datang ke rumah sepupunya yang merupakan isteri arwah di kampung ini.  

“Tujuan wanita itu datang kerana mahu mengutip hutang dan ketika itu, jenazah sedang dimandikan.

“Ah Long kemudian bertindak memegang badan jenazah dan menghalang untuk jenazah diuruskan,” katanya. 

Kardi berkata, sebilangan penduduk dan kenalan terdekat mangsa cuba memujuk ah long tersebut supaya jenazah dikebumikan terlebih dahulu dan baru dibincangkan mengenai soal hutang.  

“Ketika itu, berlaku kekecohan dan tidak lama selepas itu, sepupu mangsa yang lain datang melangsaikan hutang tersebut. 

“Hutang tersebut berjumlah dua juta rupiah (RM600), tetapi isteri mangsa memaklumkan suaminya hanya meminjam 500,000 rupiah (RM150),” katanya.

Tiada ulasan: