"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PH masih bergelut tarik pengundi Melayu Sg Bakap

Predeep Nambiar

Sumber PKR berkata PN berpeluang menang jika jumlah keluar mengundi rendah dan masih banyak kerja untuk PH menambat hati pengundi Melayu.

NIBONG TEBAL: Selepas seminggu berkempen di Sungai Bakap, Pakatan Harapan (PH) masih menghadapi cabaran besar untuk menarik sokongan pengundi Melayu, di mana 77% daripada mereka menyokong Perikatan Nasional (PN) pada PRN lalu.

Walaupun ramai menteri persekutuan turun berkempen, termasuk Menteri Besar Selangor Amirudin Shari pada hujung minggu lalu, majoriti pengundi Melayu yang menyokong PN pada PRN lalu masih belum yakin dengan PH.

Satu isu utama yang dibangkitkan oleh penyokong pembangkang adalah walaupun calon PH, Joohari Ariffin, seorang tokoh akademik yang dihormati, dia tidak dianggap cukup “berjiwa politik” berbanding Abidin Ismail dari PAS.

Seorang penduduk Kampung Sungai Duri yang mendakwa bertemu Joohari dalam kempen berkata bahawa calon PKR itu mempunyai ‘aura tinggi’, dengan persona seperti seorang ‘guru tegas’.

Penyokong tegar PAS berpendapat bahawa Abidin lebih dikenali dan mesra. “Kami pernah berjumpa beliau bersama dengan wakil rakyat terdahulu dan kami rasa dia okay,” kata Siti Anisa, seorang penjual keropok lekor berusia 26 tahun kepada FMT.

PKR, terutamanya jentera pilihan raya, akan berusaha keras untuk mengubah sentimen ini dalam beberapa hari akan datang untuk mengelakkan kekalahan seperti pilihan raya tahun lalu, yang menyaksikan PKR kehilangan kerusi DUN selepas tiga penggal.

Sumber dalam PKR berkata PH yakin akan memenangi daerah pengundian Puteri Gunung, daerah terbesar yang terdiri dari pelbagai kaum dalam kawasan tersebut. Namun, mereka sukar untuk menembusi Sungai Kechil, Tasek Junjong, dan Sungai Duri, yang merupakan kampung halaman Abidin.

Empat lagi daerah — Padang Lalang, Sungai Bakap, Ladang Sempah, dan Kampung Besar — masih dianggap tidak pasti oleh pemimpin akar umbi.

“Jika kadar keluar mengundi tinggi, ada peluang yang baik untuk PH menang. Kehadiran yang rendah akan melihat PN menang. Kami menjangkakan 40% pengundi muda antara umur 18 hingga 30 yang membuat PN menang tahun lalu akan mengundi lagi.

“Tetapi apa yang kami bimbangkan adakah pengundi berusia 30 tahun ke atas akan datang untuk mengundi,” kata pekerja parti yang mempunyai akses pada corak pengundian lalu.

“Kami berada dalam pecutan penuh, melakukan banyak kerja untuk memenangi undi. Minggu terakhir ini, kami akan habis-habisan.”

Berdasarkan data pilihan raya 2023, Sungai Bakap terdiri daripada 59.36% pengundi Melayu, 22.54% Cina, 17.39% India, dan 0.71% dari kaum lain.

Data juga menunjukkan bahawa 7.9% pengundi Sungai Bakap berumur antara 18 hingga 20 tahun, sementara mereka yang berumur antara 21 hingga 39 tahun membentuk 45% daripada pengundi.

PKR mula merampas Sungai Bakap daripada Barisan Nasional dalam pilihan raya umum 2008 dan mengekalkan kerusi tersebut selama dua penggal lagi sebelum kalah kepada PN tahun lalu.

Tiada ulasan: