"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PRK Sungai Bakap: Peluang PH, PN masih 50-50

Malaysiakini 

PRK SG BAKAP | Tinggal hanya beberapa jam sebelum tempoh kempen berakhir dan pengundi akan menggunakan kuasa mereka untuk memilih, persaingan di antara PN dan PH-BN kekal sengit.

Menurut Ilham Centre kedua-dua parti mempunyai peluang seimbang untuk memenangi pilihan raya kecil kali ini.

Namun pengundi daripada masyarakat Cina dilihat bakal menjadi penentu sama ada Joohari Ariffin atau Abidin Ismail yang akhirnya nanti diangkat sebagai Adun baru.

"Jika PH-BN berupaya memujuk pengundi etnik Cina untuk keluar mengundi, mereka berpotensi merampas DUN ini daripada PN andainya perbezaan peratusan keluar mengundi etnik Melayu dan Cina tidak melebihi 15 peratus.

"Jika sebaliknya, PN akan mengekalkan status quo sebagai pemenang kerusi ini," kata firma kaji selidik itu petang ini.

Pada masa sama Ilham Centre juga mendapati kesan 'gelombang hijau' yang banyak membantu PN memenangi kerusi pada PRU dan PRN lalu kini semakin reda.

Kata Ilham Centre, kemuncak 'gelombang hijau' terjadi semasa PRN lalu dan semakin merosot di Sungai Bakap.

"Aura yang terkait sentimen etnik-agama khususnya dalam kalangan pengundi Melayu sudah tidak sehangat semasa PRU ke-15 dan PRN 2023.

"Sama ada kempen secara berdepan atau secara atas talian, sentimen dan emosi berkaitan 3R (raja, kaum dan agama) ini sudah tidak sepanas seperti sebelumnya.

"Sentimen tersebut masih ada dan masih digunakan dalam kempen, namun sambutan dan kehangatannya semakin mereda," kata Ilham Centre.

Joohari dapat kredit besar

Untuk mendapat gambaran perjalanan keseluruhan pilihan raya kecil kali ini serta sikap, tingkah laku dan kecenderungan pengundi, Ilham Centre berkata, membuat kajian lapangan secara dua fasa.

Pertama, katanya, semasa pertengahan tempoh kempen, diikuti dengan pertengahan minggu kedua hingga ke penghujungnya.

Dapatan tersebut, tambah firma berkenaan, dikumpulkan melalui pemerhatian ikut serta, temu bual mendalam dan perbincangan kumpulan berfokus.

Responden pula katanya terdiri daripada penduduk setempat, pengundi, jentera parti, pemimpin parti serta pemimpin komuniti dan masyarakat.

Laporan Ilham Centre hari ini menyentuh beberapa aspek bagi menjelaskan gambaran yang didapati daripada pemerhatian mereka.

Mengenai calon, firma berkenaan mendapati orang ramai memberikan kredit yang besar kepada Joohari ekoran latar akademik dan kerjayanya yang membolehkan dia menerima perspektif yang baik.

"Pada masa sama calon PH ini itu memiliki kemahiran komunikasi yang baik sama ada pengucapan awam atau komunikasi interpersonal apabila berinteraksi dengan pengundi.

"Aset paling besar Cikgu Joo (Joohari) ialah kerjaya beliau sebagai guru menyebabkan beliau dikenali ramai termasuk oleh bekas murid beliau.

"Dalam temu bual kami, ramai bekas murid memberi penghormatan tinggi kepada beliau walaupun bekas murid tersebut adalah penyokong PN," katanya.

Sebagai bandingan, Abidin pula tidak dapat menandingi kelayakan akademik, latar belakang kerjaya dan kemahiran komunikasi Joohari,

Namun pada masa sama, kata Ilham Centre, Abidin dikenali dengan baik dalam kalangan pengundi dan ia banyak dipengaruhi oleh faktor dia merupakan anak tempatan, selain bertugas membantu Adun terdahulu,

"Tinjauan kami di Sungai Duri sebagai contoh, beliau sangat popular di PDM (pusat daerah mengundi) itu khususnya anak-anak kar

Tiada ulasan: