"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mat rempit dipenjara 20 bulan dan denda RM8,000

Mahkamah Majistret Seremban hari ini megenakan hukuman penjara 20 bulan dan denda RM8,000 terhadap seorang buruh setelah didapati bersalah terbabit dalam lumba motosikal haram empat tahun lalu.

Majistret Mohd Aizuddin Zolkeply turut memerintahkan supaya lesen memandu tertuduh Jaini Jani, 26, dari Sikamat, digantung selama dua tahun mulai hari ini.

Dalam penghakimannya, beliau berkata pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah.

Mengikut kertas pertuduhan, Jaini didakwa terbabit dalam lumba motosikal haram di Persiaran Senawang Seremban, di antara lampu isyarat stesen minyak Esso hingga lampu isyarat Taman Matahari Height pada 1.20 pagi 12 Februari 2005.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu mengikut Seksyen 42(1) Akta Pengangkutan Jalan (JPJ) 1987 yang membawa hukuman penjara tidak lebih lima tahun, denda tidak melebihi RM15,000 dan hilang kelayakan lesen memandu selama dua tahun.

Peguam tertuduh K Indran dalam rayuannya berkata ini adalah kesalahan pertama tertuduh dan beliau mempunyai isteri dan anak.

Pegawai pendakwa C/Insp Jusman Ahmad pula berkata pada tahun lepas, sebanyak 76 kali operasi lumba haram dijalankan manakala tahun ini sehingga bulan ini, sebanyak 83 kali operasi yang sama diadakan.

"Di sini menunjukkan peningkatan operasi lumba haram di mana penunggang motosikal didapati tidak serik. Dengan itu, saya memohon pada mahkamah supaya tertuduh dihukum paling maksimum sebagai pengajaran. Lumba haram bukan saja membuang masa tapi merugikan diri sendiri," katanya.

-Bernama-
[ambik kau jang, takdo kojo cari kojo dah ado kojo dudok lam penjaro]

1 ulasan:

UMNO PARTI PENJARA berkata...

Buat kerja yang berfaedahlah :-)












Semalam Adalah Sejarah. Hari Ini Adalah Hadiah.
Esok Adalah Misteri.... Jangan permudahkan
;-)
>>> Blog 1 Malaysia <<<