"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PAS - Kepentingan Rakyat Mengatasi Sultan

SHAH ALAM, 3 DIS: Pemimpin PAS menuduh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Mohamed Aziz mengaibkan institusi aja-raja Melayu apabila mengheret institusi berkenaan dalam isu “ketuanan Melayu” dan “ketuanan rakyat”.

Ahli Jawatankuasa Pusat PAS, Dr Dzulkefly Ahmad menegaskan adalah tanggungjawab sultan menurut kehendak rakyat dan meletakkan kepentingan mereka di atas kepentingan institusi itu sendiri.

“Sama seperti rakyat bertanggungjawab mematuhinya, Sultan juga mempunyai tanggungjawab yang sama."Raja berpelembagaan menyedari bahawa kepentingan rakyatnya menguasai dan mengatasi kepentingan mereka sendiri," katanya lagi.

“Bagi saya, kenyataan Nazri’s tidak ubah seperti cuba menghasut raja-raja supaya tidak menghormati keputusan yang dibuat oleh rakyat di negara ni," katanya lagi.

Menurutnya, ia menyempitkan pengetahuan dan kedaulatan raja-raja yang tinggal di negara yang berdemokrasi mengenai ‘ketuanan rakyat’.

Dzulkefly juga menyifatkan Nazri berniat jahat kerana mentafsirkan “ketuanan Melayu” sebagai kedaulatan Raja-raja Melayu. 
-tvsnews-

Tiada ulasan: