"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Umno: 10 dia cakap, 12 tak boleh percaya

Penarik Beca
Umno bagai sinetron Indonesia. Bohong tak habis-habis dan ketagih menipu. Contohnya, dia kata undilah Umno untuk jaga Melayu. Bohong. Yang sebenarnya untuk jaga tembolok dan perut dia.

Saya bagi contoh. Cerita seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dari Umno. Masyhur cerita dia. Adun ni kena bayar road tax sahaja dalam RM20,000 setahun. Cuba bayangkan berapa banyak kereta mewah atau tak mewah yang dia ada. Cuba bayangkan pula kalau Umno kalah. Siapa nak bayar ansuran kereta-kereta tu? Bayangkan berapa banyak ansuran bulanannya kalau road tax sahaja RM20,000 setahun.

Bukan takat loan kereta, kalau dia ambil loan rumah, siapa nak bayar kalau Umno kalah? Tu belum kira loan lain lagi. Mudah-mudahan dia tak ada perempuan simpanan. Kalau ada, lagi besar tanggungannya. Tak ada pilihan. Umno mesti menang. Kalau tak, boleh mampoih Mamat tu.

Tu baru Adun. Bayangkan kepentingan Datin Seri Rosmah Mansor. Kos menanggung Rosmah tentu sangat besar. Mana nak korek duit kalau Umno kalah? Mungkin ada simpanan. Mungkin dah bergunung dah kaut. Tapi gunung pun boleh runtuh kalau korek tak habis.

Tapi Umno cerdik. Dia pun macam sinetron Indonesia juga. Orang tetap nak tengok walau pun menipu dan membodohkan depa.

Umno pandai guna isu yang masuk ke hati Melayu. Kuasa Melayu terancam, DAP akan perintah Malaysia. Apa lagi, Melayu yang bodoh senang-senang ditipu Umno. Pembangkang pula hanya tahu menjerit. Nak lawan, tak panjang akal. Tak habis-habis jerit. Lihat muka depan Harakah di atas. Hello, Umno guna perkauman bukan news la!!

Bak kata orang, kalau cerita anjing gigit orang, tu bukan news. Yang news ialah cerita orang gigit anjing.

Ada pula yang perasan bagus nak lawan Umno dengan isu yang tak masuk ke hati rakyat. Hello, hang cakap fasal demokrasi, benda tu tak masuk dalam hati rakyat. Civil liberties? Masturbate la engkau puas-puas.

Pembangkang cakap fasal rasuah pun saya rasa tak banyak masuk ke hati rakyat. Anak-anak aku faham dan sakit hati kat rasuah lepas tengok cerita Hindustan.

Tapi apa nak buat, Umno pandai menipu dan pandai bodohkan orang. Macam sinetron, Umno tetap laku walaupun ramai orang kata, 10 perkara orang Umno cakap, 12 perkara tak boleh percaya. Contoh banyak. Jangan tak dak contoh lansung, baca laporan Berita Harian hari ini bertajuk "Perihal Orang Muda: Bank perlu longgar syarat pinjaman". Skim Rumah Pertamaku konon. Menipu tak habis-habis. Kalau aku kata taghut, depa marah.

Tiada ulasan: