"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tampa tauliah Dr Rani akan terus sebarkan Islam

Harakahdaily

SHAH ALAM, 7 Sept: Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr Rani Osman berkata, tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) menarik balik tauliah mengajar agama beliau tidak akan menyekat dari beliau memberikan kuliah agama.


"Saya akan teruskan, takkan kerana tidak ada tauliah ini akan menyekat saya bercakap tentang agama," kata Dr Rani (gambar) kepada Harakahdaily.

Sementara itu, The Malaysian Insider melaporkan, Adun Meru itu berkata, sementara menuntut penjelasan daripada Jais atas tindakan mereka itu, beliau akan terus memberi kuliah agama di masjid dan surau, tidak kira tindakan yang hendak diambil oleh Jais kelak.

“Saya cuma menyampaikan kuliah menyentuh kebenaran tentang Islam. Tak akan saya tidak boleh berbuat demikian, tidak boleh cakap mengenai Islam? Saya akan teruskan kuliah saya di masjid, jika mereka kata salah, bawa saya ke mahkamah, kita jumpa di mahkamah,” katanya lagi.

“Apapun kami akan bertemu dengan Jais untuk mendapatkan bukti, minta mereka tunjuk bukti... alasan mereka membatalkan tauliah yang diberikan kepada saya,” kata beliau lagi.

Harakahdaily semalam menyiarkan berita tindakan Jais menarik balik tauliah yang diberikan kepada beliau setahun lalu.

Penarikan itu dibuat dalam satu surat yang dihantar Jais kepadanya bulan Ramdhan lalu.

Harakahdaily juga menyiarkan tindkan Jais mendakwa anggota Parlimen Shah Alam, Khalid Samad. Dr Rani adalah Pesuruhjaya PAS Selangor menakala Kahlid adalah Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor.

Dr Rani dilantik sebagai Pesuruhjaya PAS Selangor Jun lalu bagi menggantikan Datuk Dr Hassan Mohamad Ali yang juga Exco kerajaan Selangor yang mempengerusikan portfolio agama dan indrastruktur.

Dr Rani mendedahkan beliau juga difahamkan ramai lagi pemimpin PAS Selangor dan dari negeri-negeri lain turut telah ditarik balik tauliah yang membenarkan penyampaian kuliah agama di negeri paling kaya di Malaysia itu.

Bagaimanapun beliau tiada jumlah angka yang tepat mengenai pemimpin-pemimpin PAS yang terbabit.

"Saya difahamkan ramai lagi pemimpin PAS sudah ditarik balik tauliah, tidak disambung tempoh kelayakan tauliah,” kata beliau.

“Saya fikir ia ada kaitan dengan politik, kerana pilihan raya sudah dekat... mereka sedar pemimpin-pemimpin PAS sudah semakin dekat dengan rakyat... mereka yang datang ke masjid dan surau, yang tidak pernah berlaku sebelum ini,” kata beliau sambil menambah, pihaknya akan mengadakan satu sidang media penghujung minggu ini bagi memberi penjelasan tentang perkembangan terbaru.

Sebelum ini, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali mendakwa, Umno terlibat di belakang Jais dalam isu pemeriksaan Jais terhadap Gereja Methodist Damansara Utama.

Malah kata Dr Rani, Badan Perhubungan PAS Selangor akan membuat pendirian pada mesyuarat bulanannya minggu depan.

Tiada ulasan: