"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ini pula Smartphone terbaik 2013

best_mobilephone
BOLEH dikatakan hampir semua menggunakan telefon pintar untuk memeriksa e-mel, Facebook, merakam gambar, melayari Internet, bermain permainan serta pelbagai kegunaan. Tapi bagaimana kita memilih telefon pintar yang terbaik dan sesuai untuk kegunaan?

Misalnya iPhone menawarkan antara muka yang intuitif dan pelanggan boleh mendapat aplikasi (apps) yang lebih menarik.

Telefon dengan platform Android bagaimanapun menawarkan skrin lebih lebar, lebih ciri menarik dan lebih pilihan peribadi.

Manakala telefon pintar dengan platform Windows sesuai bagi pengguna baru telefon pintar.

Di sini terdapat telefon pintar yang dikelaskan kepada beberapa kategori;
TERBAIK KESELURUHAN
Gabungan telefon dan tablet, Samsung Galaxy Note 3 menampilkan skrin Full HD, pemprosesan Snapdragon 800 super pantas dengan lebih 11 jam hayat bateri.

Samsung juga membuat pelbagai peningkatan kepada perisian pen, menjadikan pengguna lebih mudah mengambil, menyalin serta berkongsi nota.

Pengguna yang sering melakukan pelbagai tugasan pada masa sama bukan saja boleh membuka dua apps bersebelahan tetapi menarik kandungan dari satu tingkap ke tingkap lain serentak.

Apa yang menarik, Samsung Galaxy Note 3 memfokuskan kepada sokongan penggunaan S-Pen dan dilengkapi skrin bersaiz 5.7-inci Super AMOLED HD.

Samsung Galaxy Note 3 menggunakan platform Android 4.3 Jelly Bean, cip pemprosesan empat-teras 2.3GHz dan kamera 13-megapixel.

Galaxy Note 3 juga turut membawakan beberapa fungsi baru, termasuk ScrapBook dan juga MyMagazine, Action Memo, S Finder, Pen Window dan Screen Write.
TERBAIK BAGI KATEGORI APPS DAN KAMERA
iPhone S5 adalah salah satu telefon pintar terbaik dan memberikan kelajuan yang tinggi hasil reka bentuk cip terbaru A7 Apple dan 64 bit.

Ini menunjukkan perkembangan keseluruhan dan kuasa grafik ditambah dengan iPhone 5S menawarkan kamera yang dipertingkatkan dengan piksel lebih besar dengan dua flash.

Ciri Touch ID membenarkan pengguna membuka peralatan dan membuat pembayaran melalui penderiaan cap jari bina dalam.

Secara ringkasnya bateri iPhone 5S boleh tahan lebih 200 jam (masa menunggu), lapan jam melayari Internet 3G dan 10 jam hanya menonton video.

Bagi yang suka FaceTime, iPhone 5 didatangkan dengan Facetime HD yang lebih stabil.
TERBAIK BAGI KATEGORI WINDOWS
Lumia 1020 dari Nokia dengan pakej penderiaan 41 megapiksel bersama-sama dengan enam lensa Carl Zeiss.

Keputusannya Lumia 1020 adalah kamera telefon terbaik, sempurna dengan keupayaan untuk zoom dekat atau jauh pada gambar selepas dirakam.

Pengguna juga gemar app Pro Camera yang tweak pendedahan, fokus dan lebih melalui kawalan. Ini adalah telefon pintar Windows yang terbaik.

Nokia Lumia 1020 memfokuskan kepada teknologi pengimejan dan kamera, ia menyertakan sokongan sensor 41-megapixel, sokongan penstabilan imej, serta Xenon Flash.

Lensa Carl-Zeiss turut disertakan, membolehkan rakaman gambar lebih jelas. Berbeza dengan PureView 808 sebelum ini, ia dikatakan sensor pada Lumia 1020 lebih sensitif.

Menurut Nokia, kamera kini telah menjadi salah satu faktor utama, apatah lagi dengan lebih satu bilion gambar dikongsi pengguna setiap hari.

Dengan teknologi pengimejan Nokia, ia membolehkan gambar dirakamkan pada kualiti yang amat baik, tidak kira pada sebarang keadaan cahaya.
TERBAIK BAGI KATEGORI FUNGSI
Telefon pintar Samsung S4 menampilkan ciri inovatif kepada rekaan paling ringan dengan paparan yang besar dan cantik sebesar 5 inci.

Dengan kamera 13 MP yang hebat, ia memberikan peluang pengguna merakam gambar menggunakan kedua-dua kamera di depan dan belakang pada masa yang sama.

Pengguna juga boleh mengawal S4 menggunakan gestures seperti melambaikan tangan di hadapan kamera di depan skrin bagi menjawab panggilan atau menyelak gambar.

Ditambah pula dalam pemprosesan quad-core yang berkuasa, akses mudah padasetting dan kawalan jauh tv bina dalam dan ia mudah dikenali mengapa Galaxy S4 adalah salah satu telefon pintar terbaik.

Galaxy S4 Active memfokuskan kepada mereka dengan gaya hidup aktif, dan memerlukan peranti yang tahan lasak berbanding Galaxy S4 biasa.

Ia didatangkan dengan binaan kalis air, berbeza dengan beberapa peranti Samsung yang lain.

Ia dilengkapi dengan skrin bersaiz 5-inci, cip pemprosesan empat-teras 1.9GHz, memori sebanyak 2GB RAM, kamera belakang 8-megapixel, kamera hadapan 2-megapixel serta dilengkapi bateri berkapasiti 2600mAh.

Memandangkan ia kalis air, maka pelbagai port pada peranti ini ditutup, serta Samsung mengatakan ia dilindungi didalam air sehingga 1 meter selama 30 minit.
TERBAIK BAGI KATEGORI REKAAN DAN AUDIO
Kebanyakan pengguna yang melihat HTC One bagi kali pertama tentu terpegun dengan rekaannya.

Peralatan Flagship Android ini menampilkan badan aluminium dengan skrin 4.7 inci 1080p memberikan gambar yang jelas.

HTC One memang indah seperti namanya dengan pembesar suara di dua bahagian hadapan memberikan audio yang mewah dan kuat.

Pemprosesan 1.7 quad core menjadikannya berfungsi dengan selesa daripada antara muka BlinkFeed ditambah dengan kamera Ultrapixel merakam gambar yang terbaik dalam cahaya rendah.

Di Malaysia, dua variasi peranti HTC One ditawarkan, iaitu dalam pilihan 32GB dan juga 64GB.
Sumber: link

Tiada ulasan: