"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Walau Dipulaukan, Saya Tetap Pilih Islam'

REPUBLIKA.CO.ID, JAKARTA: Mualaf asal Pamulang, Tangerang Selatan Ahmad Hidayatullah mengakui bahawa dirinya sering merasa dipulaukan dan diasingkan apabila memutuskan untuk memeluk agama Islam.

"Saya diusir dan dipulaukan dari keluarga, persekitaran dan rakan-rakan saya dulu," kata Ahmad seperti dipetik dalam buku Mengapa Kami Memilih Islam.

Perjalanan Ahmad saat masuk Islam sangat mendapat tentangan keras dari keluarganya terutama ayahnya. Ayah Ahmad tidak terima bila ia menjadi seorang mualaf. Namun dengan tekad yang sudah bulat, Ahmad tetap memutuskan untuk menjadi seorang mualaf.

Ahmad pun dipulaukan oleh rakan-rakannya di persekitaran ia berada serta di bangku perkuliahan hingga pada akhirnya ia memutuskan untuk putus kuliah. Perkenalannya dengan Islam bermula apabila dia masuk kuliah dan sakit-sakitan. Sebelum ia melangkah ke perguruan tinggi, Ahmad mempunyai pergaulan yang tidak baik ketika masih sekolah menengah atas. Ia dan rakan-rakannya sering merokok, minum minuman keras, melakukan maksiat dan sebagainya.

"Pada masa itu saya tidak boleh mengawal diri dan melakukannya secara bebas hingga akhirnya saya mempunyai penyakit yang cukup parah," ujar Ahmad.

Ahmad dihukum oleh doktor mempunyai penyakit pada paru-parunya. Hal tersebut akibat terlalu sering merokok dan mengakibatkan membuat paru-parunya bolong. Doktor pun meramalkan bila umur Ahmad tidak akan lama bertahan.

"Saya sangat menyesal dan tidak mahu meneruskan lagi," kata Ahmad.

Segala macam rawatan sudah dilakukan oleh kedua orang tuanya. Termasuk keluar masuk rumah sakit bermula dari RSCM, Hospital Pondok Indah, hingga rumah sakit di Singapura. Namun tidak ada kemajuan yang bermakna sehingga pada akhirnya ia dipertemukan oleh seorang ustaz bernama Aesp Syarifuddin seoerang guru ngaji di SMP Al Amanah.

Ahmad dan keluarga pun bertemu dengan ustaz Asep dan membicarakan tentang penyakit yang dideritai Ahmad. Merasa kaget, ustaz Tan berkata kepada Ahmad bahawa bila ingin sembuh ia harus memperbanyak salat sunnah, witir dan terutama dzikir. Ayah Ahmad yang merupakan seorang penganut Protestan menentang ajaran ustaz Asep.

Namun, ia juga ingin anaknya selamat dan tidak kembali merasa kesakitan. Hingga pada akhirnya ayah Ahmad pun meluluskan cadangan ustaz Asep. Ahmad pun beransur pulih dan ketika melakukan x-ray ke rumah sakit doktor pun terkejut kerana penyakit Ahmad sudah hilang.

Ahmad pun terus melakukan ketiga hal yang dianjurkan oleh ustaz hingga pada akhirnya ayahnya tidak setuju untuk terus melakukan perkara tersebut. Ayahnya pun marah kepada Ahmad, tetapi ia tetap merasa selesa untuk berbuat demikian dan sehingga pada akhirnya ia memutuskan untuk menjadi mualaf.

"Saya akhirnya memutuskan masuk Islam dan mengucapkan dua kalimah syahadah, Alhamdulillah selepas itu hidup saya menjadi lebih sihat dan bahagia," kata Ahmad.

Walau ia dipulaukan dan diusir serta tidak diakui lagi oleh keluarganya, Ahmad tetap memilih untuk memeluk agama Islam. Ahmad percaya dan yakin bahawa agama yang dipeluknya itu merupakan ajaran yang benar.

Tiada ulasan: