"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tragedi ngeri pesta larian lembu, 2 mati ditanduk

pamplona-running-bulls
Madrid: Dua lelaki berusia 40 dan 80 telah meninggal dunia selepas ditikam lembu semasa perayaan lembu-larian di Sepanyol minggu ini, kata pegawai semalam.

Pemain berusia 80 tahun meninggal dunia akibat kecederaan dalam perut setelah ditanduk lembu di bandar Ampolla de Mar di Catalonia, timur laut Sepanyol.

Datuk Bandar bandar Francesc Arasa berkata mangsa adalah peserta biasa lembu-larian dan usianya juga menepati syarat.

Lelaki itu ditikam oleh salah satu daripada tiga lembu betina permulaan pesta.

Menurut mereka lelaki tersebut berada di belakang penghalang tetapi gagal untuk keluar dari jalan apabila lembu betina yang mencucuk tanduknya melalui penghalang dan tikam dia dua atau tiga kali dalam perut”, kata Arasa.

Lelaki itu mengalami kehilangan darah yang banyak,dimana ia merosakkan hati dan buah pinggang dan dia meninggal dunia dua hari kemudian. Pesta itu dihentikan selepas kejadian itu.

“Ia merupakan kali pertama orang terbunuh di kampung ini dalam pesta lembu-larian,” kata Arasa.

Dalam kejadian yang sama di bandar barat Coria, seorang lelaki berusia 40 tahun meninggal dunia akibat serangan jantung di hospital selepas ditikam lembu di dada dan perut, kata seorang jurucakap bagi pihak berkuasa serantau Extremadura kepada AFP.

Video yang disiarkan di internet menunjukkan lembu jantan hitam yang besar mengangkat manusia dari tanah kerana tertusuk tanduknya melalui besi peghalang bertujuan untuk melindungi peserta di gelanggang sukan lawan lembu di bandar ini.

Lembu telah disembelih pada hari Khamis, kata para pegawai.

Pada malam Khamis, seorang lelaki berusia 23 cedera dalam satu lagi peristiwa lembu jantan yang dikendalikan di Coria tetapi mujur nyawanya terselamat./klpost

Tiada ulasan: