"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Huru-hara bila kuil simpan 137 harimau diserbu

Huru-hara bila kuil simpan 137 harimau diserbu
Antara harimau yang diberikan ubat pengsan dan dipindahkan dari kuil di Bangkok.
BANGKOK - THAILAND. Organisasi kebajikan menyerbu sebuah kuil yang menyimpan 137 ekor harimau kerana didakwa tidak dilayan yang baik.

Laporan CNN mengatakan pengarah Wildlife Conservation Office (WCO), Teunjai Noochdumrong menyifatkan serbuan tersebut huru-hara.

"Apabila pasukan kami sampai, terdapat banyak harimau berkeliaran di luar sangkar," katanya.

Katanya, pihak kuil melepaskan lebih dari 24 ekor harimau ke dalam kawasan kuil kerana mahu mengganggu pihak berkuasa.

Kuil tersebut yang dikenali sebagai 'Tiger Temple' merupakan kuil popular di kalangan pelancong.

WCO menerima waran untuk serbuan tersebut dari mahkamah selepas perbincangan di antara pihak kuil dan WCO gagal.

Seramai 2,000 anggota termasuk ahli veterinar, polis dan askar terlibat dalam rancangan untuk memindahkan harimau-harimau tersebut.
-sinarharian

Tiada ulasan: