"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PAS mengaku hilang 200,000 anggota

Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyudin Hassan memberitahu, jumlah anggota parti Islam itu kini berkurangan sebanyak 200,000 selepas proses pemutihan.
Takiyudin berkata, pada tahun lalu beliau mengumumkan bahawa jumlah keanggotaan PAS mencecah sejuta orang.

Namun, setelah beberapa perkara yang berlaku termasuk anggota PAS yang meninggalkan parti, jumlah anggota parti Islam itu berkurangan.

"Kita kena telus dan terbuka. Kita pernah umum jumlah keahlian mencecah sejuta tetapi selepas buat pemutihan, ada ahli yang meninggal, ada yang tinggalkan parti, kita sekarang ada 800,000 orang ahli," katanya.

Beliau berkata demikian semasa memberikan ucapan penggulungan pada Muktamar Tahunan PAS ke-62 di Kelantan hari ini.

Parti Amanah Negara (AMANAH) dilihat menjadi alternatif baru kepada anggota PAS yang mahu meninggalkan parti.

Aset dibawa 'lari'

Takiyudin, anggota parlimen Kota Bharu, meminta semua pihak memperbanyakkan anggota PAS serta mendaftar mereka sebagai pengundi.

Takiyudin juga meminta supaya anggota parti di semua peringkat mendaftar aset mereka supaya tidak dibawa pergi pihak yang keluar parti.

"Apa yang berlaku selepas muktamar tahun lalu ialah, ada yang lari dari PAS dan bawa lari aset-aset PAS.

"Jadi kita akan mewajibkan pendaftaran aset PAS kerana ada pihak di peringkat cawangan? Kawasan mempunyai aset parti seperti markas," katanya lagi.

Tiada ulasan: