"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mohammed Bello Abubakar mati tinggalkan 86 isteri (Gambar)


Abuja – Seorang lelaki berusia 93 tahun yang pernah berkahwin sebanyak 130 kali, meninggal dunia Sabtu lalu, meninggalkan 86 isteri dan lebih 200 anak.

Mohammed Bello Abubakar mati di negeri Niger di Nigeria akibat penyakit yang tidak diketahui dan ramai yang hadir pada upacara pengebumiannya.

Mohammed Bello pernah menjadi tajuk akhbar seluruh dunia kerana jumlah isterinya ramai.

Dia pernah dikritik oleh ulama tempatan dan luar negara yang mendesak dia menceraikan 82 daripada 86 isterinya dalam masa 48 jam.

Bagaimanapun Bello berkata, dia mempunyai ‘tugas suci’ yang membolehkan dia memiliki isteri seramai itu.

Dia berkahwin sebanyak 130 kali. Daripada jumlah itu, 10 perkahwinannya berakhir dengan perceraian dan ada isterinya yang meninggal dunia.

Dalam satu wawancara dengan BBC pada 2008, lelaki itu berkata, dia diberi kemampuan oleh tuhan untuk memiliki dan mengawal 86 isteri.

“Seorang lelaki yang mempunyai 10 isteri akan mati. Tetapi tuhan memberikan saya kekuatan. Kerana itu saya boleh mempunyai 86 isteri,” katanya.

Sebahagian besar isterinya berkata, mereka mulanya datang menemui Bello untuk berubat.

Ketika ditahan kerana tindakannya berkahwin lebih daripada empat, Bello disifatkan oleh isteri dan anaknya sebagai suami dan bapa yang baik.

Dia bagaimanapun menasihati orang lain supaya tidak mengikuti jejak langkahnya kerana kemampuannya memiliki hampir 100 isteri itu adalah selaras dengan misi suci yang dipikulnya.

Pembantu peribadi yang juga anaknya, Mutairuu Salawudeen Bello berkata, bapanya sakit sebelum meninggal dunia pada hari sama.

“Dia memberitahu kami, masanya sudah tiba. Dia secara peribadi memberitahu saya, misi sucinya sudah disempurnakan dan tiba masanya untuk menemui tuhan.” 
-hmetro

Tiada ulasan: