"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hipokrasi Pas diantara Tugu Banjir dan Pohon Ceiba Chodatii

MUAMMAR QADDAFI
Pohon Ceiba Chodatii
Pas Negeri Terengganu mempersoalkan kewajaran kerajaan negeri menanam tiga pohon pokok yang dijadikan mercu tanda dengan kos menelan ratusan ribu ringgit, menurut pemimpin Pas negeri itu, tindakan Kerajaan pimpinan Razif adalah satu langkah yang tidak berhemat dalam membelanjakan wang rakyat.

Kerajaan negeri walau bagaimana pun kos pembelian ditanggung syarikat korperat dan langsung tidak menggunakan wang kerajaan negeri namun pemimpin Pas tetap mempertikaikan kemunasabahan pokok itu dijadikan ikon oleh kerajaan negeri.

Saya secara peribadi bersetuju dengan kecaman pemimpin Pas Terengganu terhadap tindakan membazir ini, sememangnya projek seumpama ini langsung tidak menguntungkan rakyat, tidak ubah seperti projek mega di Kenyir.

Namun saya sedikit terkilan, jika Pas Terengganu mampu berfikiran waras menolak penanaman pokok yang bernilai ratusan ribu ringgit ini sebagai tidak memberi faedah kepada rakyat, namun berbeza pula cara fikir mereka terhadap pembinaan tugu banjir di Kelantan, Pas negeri Kelantan pertahankan pula tindakan tersebut dengan berbekal hujah hampir sama dengan BN Terengganu iaitu ia tidak menggunakan wang kerajaan negeri sebaliknya ditaja pihak luar.

Hujah yang sama sepatutnya, jika Pas berani mendakwa penanaman pohon import itu adalah membazir dan tidak munasabah, maka apa bezanya dengan pembinaan tugu banjir di Kelantan? Mengapa dua set penghukuman yang berbeza digunakan?

Adakah sebenarnya, perjuangan Pas ini tertegak berasaskan prinsip dan nilai, mahupun sekadar tertegak berasaskan emosi dan politik kesukuan yang tebal dimana membenarkan segala tindakan salah oleh pihak sendiri namun cuba menjadi jaguh apabila pihak lain melakukan kesalahan yang serupa?

Hakikatnya, kepimpinan kerajaan negeri Terengganu dibawah Barisan Nasional dan kepimpinan kerajaan negeri Kelantan dibawah Pas keduanya sudah rosak, Pas Kelantan adalah sama sikapnya dengan BN di Terengganu, dan BN Terengganu sama sikapnya dengan Pas Kelantan, keduanya rosak dan bermasalah, sekiranya dibiarkan mereka terus berkuasa, maka 1001 kerosakan akan dilakukan oleh keduanya di kawasan pentadbiran masing masing.

Menukar kerajaan negeri Kelantan dan Terengganu merupakan satu kemestian sekiranya kita sudah tidak mahu ditadbir oleh kepimpinan yang rosak, sekiranya terus dibiarkan, tangan tangan ini akan berterusan merosakkan negeri dan menyusahkan rakyat.

Tiada ulasan: