"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Selangor, Pulau Pinang akan ikut Sabah adakan pilihan raya awal

V Anbalagan
PETALING JAYA: Selangor dan Pulau Pinang akan mengikut jejak Sabah mengadakan pilihan raya negeri (PRN) awal bagi memastikan Pakatan Harapan (PH) boleh mengekalkan kuasa mereka, kata pakar undang-undang.

Dr Abdul Aziz Bari berkata, keputusan mengadakan PRN awal oleh PH juga perlu bergantung kepada keputusan mahkamah berhubung tindakan kerajaan Selangor mencabar cadangan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) melakukan persempadanan semula.
“Jika Selangor gagal, pucuk pimpinan PH akan memilih untuk mendapatkan mandat baru daripada rakyat berdasarkan kawasan pilihan raya semasa,” katanya kepada FMT.

Aziz mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang menepis laporan media pada minggu lalu mengatakan PRN mungkin diadakan di Sabah seawal April ini.

“Kita tidak ada keputusan, malah belum ada keputusan berhubung sama ada pilihan raya negeri awal akan dibuat di Sabah atau tidak. Jadi, pada kedudukannya ia masih spekulasi setakat ini,” kata presiden Umno itu selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi parti itu, Jumaat lalu.

FMT difahamkan walaupun Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah meluluskan tambahan 12 kerusi di bawah cadangan persempadanan semula, ia bagaimanapun perlu dibentangkan di Parlimen untuk mendapat kelulusan pada sidang Mac ini.

Hanya selepas itu, SPR boleh mengadakan PRN untuk 72 kerusi DUN di Sabah.

Aziz berkata, Selangor dan Pulau Pinang mempunyai peluang lebih baik mempertahankan 2 negeri itu pada PRN awal, memandangkan cadangan persempadanan semula tidak memihak kepada mereka.

Ia didedahkan dalam mahkamah baru-baru ini yang SPR mencadangkan 30 kerusi majoriti Melayu di Selangor berbanding hanya 17 kerusi sedia ada yang memihak kepada Barisan Nasional.

Walaupun kerusi majoriti pengundi Cina meningkat daripada 5 kepada 8, kerusi berbilang kaum bagaimanapun berkurangan daripada 34 kepada 18.

“Juga, pembangkang mempunyai prospek lebih baik mencuba peluang di Putrajaya pada pilihan raya umum jika mereka berjaya mengekalkan kedua-dua negeri itu,” katanya.

PRN awal boleh diadakan pada bila-bila dengan persetujuan ketua negeri, walaupun tempoh pemerintahan 5 tahun kerajaan persekutuan dan negeri berakhir pertengahan tahun depan.

Tiada ulasan: