"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemuda Umno Berpecah kerana seru Zahid bercuti

FMT Reporters
PETALING JAYA: Pemuda Umno nampaknya terbahagi apabila Pemuda Umno Kinabatangan di Sabah mempersoalkan tindakan ketuanya menyarankan Presiden Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bercuti sehingga perbicaraan rasuah selesai.

Ketua Pemuda Umno Kinabatangan Mohamad Kurniawan Naim Moktar menggesa Ketua Pemuda Datuk Asyraf Wajdi Dusuki mengkaji semula saranan tersebut kerana ia langsung tidak menggambarkan Pemuda sebagai benteng parti yang waja.

“Pemuda harus agresif mempertahankan saf kepimpinan dan parti,” kata Kurniawan, yang juga anak kepada Ketua Bahagian Bung Moktar Radin.

Beliau mengingatkan bahawa 45 pertuduhan terhadap Zahid belum terbukti di mahkamah.

“45 tuduhan tersebut tidak lain dan tidak bukan ialah semata untuk melemahkan pemimpin tertinggi parti sepertimana yang dilakukan terhadap bekas presiden.

“Siapa yang dihadapan itulah sasaran utama pihak lawan untuk melemahkan parti ini,” katanya.

Asyraf hari ini menyarankan Zahid bercuti bagi membolehkan beliau tumpu kepada perbicaraan rasuah akan datang. Bekas timbalan perdana menteri itu berdepan 54 pertuduhan berkaitan pecah amanah, pengubahan wang dan rasuah melibatkan lebih RM100 juta.

“Tidak ada desakan untuk letak jawatan. Kita hormat dia tapi tak nak bebankan beliau dengan kes-kes. Kita mohon agar Zahid pertimbangkan cuti dan rehat sampai kes selesai,” katanya.

Kenyataan Asyraf menyusuli pandangan veteran Umno dan ketua majlis penasihat parti, Tengku Razaleigh Hamzah, yang berkata jalan terbaik bagi Zahid ialah bercuti atau meletak jawatan seperti amalan pemimpin Umno terdahulu apabila dituduh di mahkamah.

Tiada ulasan: