"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Buat duit sambil mengembara. Ikut 6 langkah ini

Nur Syamila Kamarul Arefin
Anda nak mengembara tetapi pokai atau kekurangan ‘dana’. Memanglah pengembaraan ke luar negara merupakan salah satu impian atau keperluan bagi sesetengah orang belajar mengenai dunia yang luas terbuka ini. Namun, kita sering putus asa selepas khuatir akan kembali dengan poket kosong. Jangan risau, sementara menembara, anda masih boleh buat duit.
Ikutkan terdapat banyak cara untuk mendapatkan duit tambahan semasa bercuti. Teknologi moden masa kini banyak membantu kita mengembara ke luar negara sambil mencari duit tambahan.

Kepada pembaca yang ingin menjadi pengembara anda boleh ikuti langkah ini:

1. Mengajar bahasa

Lebih dari separuh pengembara menggunakan kelebihan dalam diri mereka untuk mengajar bahasa lazimnya bahasa Inggeris semasa mengembara. Bayaran untuk mengajar bahasa juga agak lumayan.

Kepada anda yang ada kelebihan boleh bercakap dan menulis dalam bahasa Inggeris gunakan kelebihan ini untuk melihat dunia.

Sambil mengembara di negara ini anda boleh mencari duit dengan mengajar bahasa Inggeris. Antara negara yang anda boleh tambahkan duit semasa mengembara, Korea, China, Jepun dan Taiwan.

Namun ia membabitkan pengembaraan jangka panjang.

2. Pemandu pelancong

Walaupun anda bukan seorang pemandu pelancong bertauliah, tetapi jika anda tahu selok belok sesuatu lokasi di negara yang dilawati, maka anda boleh cuba nasib. Gunakan kelebihan ini untuk menjadi pemandu pelancong memimpin pelancong, apatah lagi jika anda mempunyai kelebihan berbahasa Inggeris, Melayu, Cina atau Tamil.

Sekarang terdapat banyak carian dalam talian membolehkan seseorang menjadi pemandu pelancong berbayar. Sambil mengembara sambil bawa orang lain, dapat tambah kenalan dan juga duit.

3. Beli-belah untuk orang lain

Jika anda gemar membeli-belah di luar negara kerana barangan di sana lebih murah berbanding Malaysia, anda boleh mengambil pesanan dari rakan-rakan dengan menaikkan sedikit harga.

Ia ibarat upah kepada kita kerana belikan mereka dan sumber wang tambahan semasa mengembara ke negara orang.

4. Penulis bebas

Pada anda berbakat dalam bidang penulisan, maka bolehlah menulis sambil mengembara untuk diberikan kepada portal-portal di seluruh dunia.

Terdapat banyak portal antarabangsa, cuma anda kena rajin mengambil banyak info dan tulis untuk diberikan kepada portal ini.

Hanya menggunakan internet dan telefon pintar anda sudah boleh dapat wang tambahan sambil mengembara. Untung kan?

Sebelum mengembara anda perlu cari laman web yang mahu mencari penulis bebas supaya anda sudah tahu sumber kewangan anda apabila mengembara nanti.

5. Jurugambar bebas

Minat mengambil gambar selalu ada dalam diri seseorang. Anda boleh menggunakan kelebihan ini semasa mengembara. Anda boleh cuba cari di internet dan majalah pengembaraan yang mencari orang untuk mengambil gambar di negara orang lain.
Senang sahaja, anda hanya perlu ambil gambar yang menarik di negara anda pergi dan hantar kepada mereka menggunakan internet. Anda juga perlu tahu, bayaran tidak semestinya diterima pada waktu itu. Kena bersabar sikit!

6. Jadi sukarelawan

Anda semua perlu tahu, terlalu banyak acara di dunia ini yang memerlukan sukarelawan. Apa kata anda daftarkan diri sebagai sukarelawan untuk mengembara ke negara yang diingini. Senang kan?
Kepada anda yang berminat nak mengembara, Sukan Asia 2020 di Jepun sedang mencari sukarelawan, bolehlah anda mencuba nasib di sana, sambil berkerja sambil mengembara.

Tiada ulasan: