"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sudah lupa cakap melayu

Mahaizura Abd Malik
KUALA LUMPUR: Terasing daripada rumpun kepulauan Melayu menyebabkan hampir majoriti generasi baru masyarakat Melayu di Sri Lanka sudah tidak boleh bertutur dalam bahasa ibunda mereka itu.

Pengasas Persatuan Cinta Gaza Malaysia (PCGM) Muhammad Nadir Al-Nuri Kamarulzaman berkata, dia berasa teruja kerana berkesempatan menyantuni masyarakat Melayu Sri Lanka di Kampung Ulapane, Ogos lalu.

“Memang tak sangka ada penempatan orang Melayu di sana. Berdasarkan pemerhatian, mereka kini yang memasuki generasi kelima semakin kurang fasih berbahasa Melayu.

“Hanya orang tua atau generasi lama saja tahu bertutur dalam bahasa Melayu. Orang muda pula langsung tak tahu,” katanya.

Muhammad Nadir berkata, berikutan itu, dia mahu membantu pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang merancang untuk ke Sri Lanka bagi memperkasakan semula bahasa Melayu dalam kalangan masyarakat Melayu di sana.

MUHAMMAD Nadir (tiga dari kanan) ketika berkunjung ke sebuah perkampungan masyarakat Melayu di Sri Lanka pada Ogos lalu.
Katanya, masyarakat Melayu sudah menetap di Sri Lanka sejak kurun ke-17 ketika zaman penjajahan Portugis.

“Mereka berasal dari Tanah Melayu, Indonesia dan negara sekitarnya,” katanya.

Menurutnya, generasi lama juga berusaha mengajar bahasa Melayu agar bahasa ibunda itu diwarisi orang muda.

“Atas sebab itu, PCGM membantu NGO, Ulapane Society membangunkan sebuah perpustakaan untuk kemudahan komuniti Melayu di sebuah perkampungan di sana,” katanya.

Menurutnya, PCGM juga mengumpul kutipan dana berjumlah RM6,000 bagi membeli kelengkapan perpustakaan seperti buku, rak, meja dan karpet untuk masyarakat di sana.

“Alhamdulillah, maklumat terkini kami terima perpustakaan itu sudah dibuka kepada orang awam. Perpustakaan itu bukan saja menjadi tempat mencari buku rujukan bahasa Melayu sebaliknya mereka turut anjurkan kelas bahasa dan sejarah asal-usul Melayu.

“Kelas berkenaan dikendalikan generasi lama dengan kerjasama Ulapane Society yang mana pengasasnya dalam kalangan orang Melayu,” katanya.

Muhammad Nadir berkata, perlunya ada kepakaran dan usaha menjejaki masyarakat Melayu supaya golongan ini tidak terus terpinggir meskipun berada di serata dunia.

“Kalau ada komuniti Melayu di Sri Lanka, saya percaya bangsa kita juga ada di negara lain. Sayanglah jika hilang macam itu saja.

“Kita perlu ada kerjasama dengan pihak mempunyai kepakaran untuk menjejaki, memulihara dan memperkasakan sejarah asal usul Melayu,” katanya.

Tiada ulasan: