"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Adakah PAS bayar RM1 juta kepada editor Sarawak Report, soal Anwar

Predeep Nambiar
GEORGE TOWN: Presiden PKR, Anwar Ibrahim mempersoalkan PAS jika parti Islam itu membayar RM1 juta kepada Claire Rewcastle-Brown untuk penyelesaian di luar mahkamah kes saman fitnah difailkan Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Katanya, banyak “kekeliruan” timbul selepas PAS mengumumkan ia memenangi kes itu, sebelum Hadi menarik balik saman terhadap editor Sarawak Report itu.

“Saya nak kepastian, adakah bayaran dari PAS diberi kepada Claire Rewcastle-Brown? Saya tak mahu panjang, saya selama ini tak pernah ulas.

“…ini kali pertama kerana saya lihat percanggahan kenyataaan, termasuklah boleh bohong…saya sukar terima sebagai Muslim.”

Hadi memfailkan saman fitnah terhadap Rewcastle-Brown di Mahkamah Tinggi London pada 21 April 2017 berhubung laporan Sarawak Report pada 6 Ogos 2016 yang mendakwa dana RM90 juta dimasukkan ke akaun pimpinan PAS sebagai usaha menarik sokongan parti itu menyokong Barisan Nasional dan Umno.

Pada 1 Mei 2018, peguam mewakili PAS, Wan Rohimi Wan Daud dilaporkan berkata, Hadi memenangi semua 5 permohonan interlokutori dalam kes saman fitnah terhadap Rewcastle-Brown.

Hadi kemudiannya menarik balik saman itu awal bulan ini.

Kelmarin, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mengesahkan hasil siasatan tidak menemui sebarang kemasukan dana 1MDB sebanyak RM90 juta ke akaun PAS.

Hari ini, Anwar meminta SPRM memberi penjelasan berhubung kes itu bagi mengelakkan rakyat keliru.

Tiada ulasan: