"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kenapa Hadi bersungguh nak selesai saman luar mahkamah?

Malaysiakini
Seorang peguam hari ini berkata PAS bercakap benar apabila menegaskan Abdul Hadi Awang dan parti itu tidak membuat sebarang bayaran kos bagi menyelesaikan saman terhadap Clare Rewcastle Brown baru-baru ini.

Hal itu kerana, kata Syahredzan Johan, bayaran bernilai lebih RM1.4 juta untuk kos guaman bagi editor Sarawak Report berkenaan dijelaskan sebelum penyelesaian tersebut dimuktamadkan.

Katanya jika apa yang didedahkan Clare itu benar, ia bukan sesuatu yang aneh atau luar biasa bagi prosiding mahkamah.

Namun kata setiausaha politik Lim Kit Siang itu ia tetap menimbulkan persoalan, mengapa presiden PAS terbabit bersungguh-sunggu mahu kes saman itu diselesaikan di luar mahkamah hingga sanggup membayar RM1.4 juta kepada Clare.

"Jumlah itu bukan sedikit," katanya melalui ciapan di Twitter hari ini.

Pagi tadi Sarawak Report mendedahkan bahawa Abdul Hadi memang membuat bayaran lebih RM1.4 juta kepada pihak Clare agar saman yang dikemukakan itu diselesaikan di luar mahkamah.

Pengakuan itu dibuat sehari selepas Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan menafikan dakwaan Presiden PKR Anwar Ibrahim bahawa penyelesaian di London itu turut melibatkan bayaran tertentu.

Abdul Hadi menyaman Clare dan Sarawak Report pada April tahun lalu berhubung rencana disiarkan portal terbabit mengenai dana yang didakwa diberikan Umno kepada PAS.

Pada akhir April tahun lalu Malaysiakini melaporkan Abdul Hadi yakin pihaknya mempunyai peluang cerah memenangi saman berkenaan berdasarkan bukti-bukti yang dihantar peguam di Malaysia.

"Kita suruh minta maaf dia tak nak minta maaf, kita dah hantar segala dokumen melalui peguam kita di sini dan peluang kita menang 80 peratus," katanya.

Pada 1 Mei 2018 pula Malaysiakini melaporkan Clare memberitahu saman anggota parlimen Marang itu akan didengar di mahkamah London pada April tahun ini.

Kenyataan itu dibuat ekoran kenyataan peguam Abdul Hadi, Wan Rohimi Wan Daud mengisytiharkan "kemenangan awal" dengan apabila Sarawak Report diarahkan membayar kos sebanyak £28,900 (RM156,017).

Bagaimanapun pada 1 Feb lalu Setiausaha Politik Abdul Hadi, Syahir Sulaiman, mengumumkan kes saman tersebut sudah dipersetujui untuk diselesaikan di luar mahkamah.

Kata Syahredzan PAS boleh melihat kenyataan dibuat Clare itu untuk memastikan sama ada ia benar atau tidak, sekali gus memberi ruang baru buat parti terbabit.

"Kalau apa yang Sarawak Report kata tentang bayaran RM1.4j kepada Clare adalah tidak betul, maka adalah terbuka buat pemimpin PAS... untuk menyaman Clare di mahkamah... sekali lagi," katanya.

Tiada ulasan: