"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pesakit pulih Covid-19 diuji positif lagi -

Pihak berkuasa kesihatan Korea Selatan pada hari Jumaat melaporkan 91 pesakit yang dianggap telah sembuh daripada wabak coronavirus baru telah diuji positif semula.

Pengarah Pusat Pengendalian dan Pencegahan Penyakit Korea (KCDC), Jeong Eun-kyeong memberitahu taklimat bahawa virus itu mungkin "aktif kembali" berbanding pesakit itu mendapat jangkitan baru.

Para pegawai kesihatan Korea Selatan berkata pihaknya masih tidak jelas perkara disebalik perkembangan itu, dengan penyiasatan epidemiologi masih berjalan.

Prospek pesakit Covid-19 yang sembuh mendapat jangkitan semula virus itu menjadi perkembangan antarabangsa kerana banyak negara berharap pesakit yang telah dijangkiti virus itu akan membangunkan sistem imun bagi menghalang kebangkitan semula wabak tersebut.

Jumlah pesakit yang dijangkiti semula telah meningkat daripada 51 kes pada Isnin.

Hampir 7,000 warga Korea Selatan dilaporkan pulih Covid-19, penyakit yang disebabkan oleh koronavirus baru.

KCDC juga membangkitkan kemungkinan bahawa pesakit bukan dijangkiti semula tetapi Covid-19 "diaktifkan semula" dalam tubuh pesakit yang telah sembuh itu.

Kata Kim, pesakit mungkin "kambuh" (relapse) berbanding dijangkiti sekali lagi.

Tafsiran berbeza

Hasil ujian yang tidak tepat juga boleh dituding atau sisa-sisa virus masih berada dalam sistem pesakit tetapi tidak berjangkit atau tidak berbahaya kepada tuan rumah (pembawa virus) atau terhadap orang lain, jelas pakar lain pula.

"Terdapat tafsiran yang berbeza dan banyak pembolehubah," kata profesor kesihatan paru-paru di Hallym University Sacred Heart Hospital, Jung Ki-suck, .

"Kerajaan perlu membuat respons bagi setiap pembolehubah ini."

Korea Selatan pada hari Jumaat melaporkan 27 kes baru, paling rendah selepas memuncak lebih daripada 900 kes harian pada akhir Februari, menurut KCDC.

Jumlah keseluruhan kes di Korea Selatan adalah 10,450 kes.

Jumlah kematian meningkat tujuh kepada 211, katanya.

Bandar Daegu, yang mengalami wabak besar Covid-19 di luar China, melaporkan sifar kes baru buat kali pertama sejak akhir Februari.

Sekurang-kurangnya 6,807 kes disahkan di Daegu yang menyumbang lebih separuh daripada keseluruhan jangkitan Covid-19 di Korea Selatan.

Penyebaran jangkitan di sebuah gereja di Daegu mendorong peningkatan kes di Korea Selatan bermula pada akhir Februari.

Wabak itu pada awalnya menjadikan Korea Selatan memiliki kes yang disahkan lebih tinggi daripada mana-mana sahaja di luar China, sebelum negara itu menggunakan ujian meluas dan langkah-langkah penjarakkan sosial yang menurunkan jumlah jangkitan.
-Reuters

Tiada ulasan: