"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bersedialah untuk tempoh yang agak lebih lama - Muhyiddin

Malaysiakini
Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengingatkan rakyat Malaysia supaya bersedia dengan segala kemungkinan dalam menangani penularan wabak Covid-19.

“Apa yang saya hendak sebutkan di sini ialah kita mesti bersedia untuk berhadapan dengan situasi ini bagi satu tempoh masa yang agak lebih lama.

“Ia mungkin berlarutan untuk tempoh beberapa bulan, sebelum kita dapat betul-betul pastikan penularan wabak ini diatasi seratus peratus,” katanya.

Dalam perutusan khas perdana menteri sebentar tadi, Muhyiddin berkata kehidupan orang ramai mungkin tidak boleh kembali seperti sedia kala.

“Selagi virus ini masih ada, amalan penjarakan sosial mesti diteruskan.

“Kita mesti sentiasa menjaga kebersihan diri. Elakkan sebarang perhimpunan. Hindari tempat yang sesak,” katanya.

Walau sukar, inilah kenyataannya

Mengulas kedatangan Ramadan tidak lama lagi, Muhyiddin menyarankan supaya umat Islam bertarawih di rumah bersama keluarga.

“Bulan Ramadan akan menjelang tiba tidak lama lagi. Kita tidak boleh ke bazar Ramadan untuk membeli juadah berbuka puasa, tidak boleh ke masjid untuk berterawih.

“Jadi bertarawih lah di rumah bersama keluarga. Mungkin juga kita tidak boleh balik ke kampung seperti biasa.

“Walaupun sukar untuk kita bayangkan perkara ini, tetapi inilah kenyataan yang akan kita hadap,” katanya.

Tiada ulasan: