"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Akhirnya kerajaan PN kantoi: Permohonan untuk mengedar arak bukan operasi

SHAHBUDIN HUSIN
Selama ini kita diberitahu bahawa ketika Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Hasnol Zam Zam Ahmad mengeluarkan surat membenarkan dua kilang arak beroperasi ketika arahan PKP, ia dilakukannya di luar pengetahuan menterinya, Alexander Nanta Linggi.

Sehubungan itu, di sebalik keputusan itu dikecam oleh ramai pihak, mereka yang pro PN pula mengutuk Hasnol Zam Zam kerana didakwa bertindak sendirian tanpa kebenaran menteri.

Tidak kurang yang mengaitkan Hasnol Zam Zam sebagai pro PH, meskipun hakikatnya beliau adalah seorang penjawat awam yang dilantik menjadi Ketua Setiausaha oleh Ketua Setiausaha Negara dan bukan merupakan lantikan politik.

Berikutan kerajaan sudah membatalkan kebenaran beroperasi kepada dua kilang arak terbabit, Hasnol Zam Zam turut ditukarkan menjadi Pengerusi Suruhanjaya Syarikat Malaysia atau SSM.

Pengumuman yang dibuat semalam itu disebut berkuatkuasa sejak 1 April lalu.

Bagaimanapun, Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Rosol Wahid akhirnya tampil dengan kenyataan yang berbeza mengenai surat kebenaran beroperasi kepada kilang arak yang ditandatangani oleh Hasnol Zam Zam itu.

Kata beliau, kebenaran itu adalah untuk mengedarkan stok arak sedia ada di kilang-kilang terbabit sewaktu PKP berkuatkuasa dan bukannya kebenaran untuk beroperasi.

Tambahnya, pengurusan kilang memohon kepada pihaknya untuk mengedarkan stok yang sudah sedia ada ketika PKP dan kelulusan diberikan berdasarkan pengedaran dan bukannya operasi.

Menurut Rosol lagi, kementeriannya dimaklumkan mengenai jumlah kerugian dianggarkan berjumlah RM340 juta dan mengambil kira kepentingan semua pihak, maka kelulusan pengedaran stok terbabit diberikan.

“Ada laporan mengatakan menteri dan saya tidak dimaklumkan mengenai perkara itu oleh Ketua Setiausaha KPDNHEP, Hasnol Zam Zam.

“Itu tidak betul, kami tahu mengenainya.

“Apa yang berlaku ialah mungkin orang ramai salah faham mengenai surat yang tular itu. KPDNHEP tidak ada kuasa memberi kebenaran beroperasi, itu di bawah kuasa Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI),” jelas beliau.

Dalam hal ini, jika kita imbas kembali pengumuman Ismail Sabri Yaakob mengenai perkara itu semalam, beliau turut menyebut bahawa MITI akan mengeluarkan surat melarang kilang arak berkenaan daripada beroperasi dengan serta merta.

Bermakna, memang diakui bahawa pihak yang boleh menentukan sama ada sesebuah kilang boleh beroperasi atau sebaliknya adalah MITI dan bukannya KPDNHEP.

KPDNHEP hanya bertanggungjawab mengenai pengedaran saja.

Cuma, di sebalik kabinet telah memutuskan bahawa kilang arak itu tidak dibenarkan beroperasi semasa PKP, bagaimana pula dengan permohonan mereka untuk mengedar stok arak sedia ada sewaktu tempoh larangan ini?

Adakah ia sebenarnya tetap diberi kebenaran tanpa kita semua ketahui?

Kenapa Ismail Sabri tidak memaklumkan mengenai perkara tersebut?

Tiada ulasan: