"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Warganet sekolahkan Timbalan menteri ini

SITI NUR ZAWANI MISCON

Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal, ‘disekolahkan’ warganet selepas memuatnaik satu ‘story’ Instagram yang melabel dirinya sebagai salah seorang Menteri Kabinet termuda dalam Perikatan Nasional (PN).

Dalam kapsyen hantaran tersebut, Wan Fayhsal berkata, beliau tersilap memberitahu umurnya dalam satu program siaran langsung TV Al Hijrah semalam.

“Saya tersilap beritahu umur saya 34 tahun. Pada bulan Mei ini, genap umur saya 33 tahun yang menjadikan saya ahli Kabinet termuda mewakili Perikatan Nasional (termasuk semua Timbalan),” tulisnya.

Sementara itu, Exco Armada Bersatu, Hannaan Khairy dalam ciapan Twitter, menegur bekas pegawai kepada Syed Saddiq Syed Abdul Rahman itu bahawa Timbalan Menteri tidak tersenarai dalam Kabinet.

“Kena tabayyun Perlembagaan jugalah. Dah jadi Timbalan Menteri (bukan ahli Kabinet)

“Timbalan Menteri langsung tiada dalam Kabinet. Menteri tak datang mesyuarat Kabinet, kena wakil Menteri lain. Siapalah yang nasihat (dia) ini,” tulisnya.

Pada masa sama, pengguna Twitter yang juga seorang peguam, Lim Wei Jiat turut memberi respon pada pautan tersebut yang menjelaskan bahawa dalam Perlembagaan hanya Menteri sebagai ahli Kabinet.

“Timbalan Menteri itu bukan sebahagian dari Kabinet. Memang jelas dalam Perlembagaan bahawa hanya Menteri = Ahli Kabinet.

“Tak ada perkara seperti definisi lanjutan untuk Kabinet. Institusi gabungan mungkin boleh goreng lah, tapi bukan yang ini,” ciapnya.

Ada juga warganet yang bertanya sekiranya menjadi Menteri termuda dikira sebagai pencapaian.

Tiada ulasan: